lördag 8 oktober 2022

Idag har årets älgjakt inletts

 Idag inleds höstens älgjakt här i våra nejder. 

Så det blev tidig väckning även för mig i morse. Skall det bli älgkött i vår frys har jag som uppgift att koka morgongröt, brygga termoskaffe och packa ryggsäcken full med smörgåsar, grillkorv och lite annat smått och gott till husets älgjägare. Sedan får mannen i huset sköta resten tills köttet kommer hem, då träder mitt arbetspass åter in med att se till att få köttet i frysen. När älgjägaren hade åkt iväg i morse kröp jag ner i sängen igen en stund och sov bort en timme eller två...

 Fram på förmiddagen kollade jag med sambon, jo han var i slakthuset med en älgtjur som skulle tas om hand. Bra början alltså.

Men - varje sommar brukar vi alltid se rätt många älgar i skogen, men inte denna sommar. Jag som rör mig ofta i skog och mark har endast sett älgspår på två olika ställen, det är inte mycket.... Det kan med andra ord bli en långvarig älgjakt detta år....

Årets älgjakt börjar annars i strålande vackert väder, runt plus 10 grader i skuggan. Under natten regnade det, så riktigt torrt är det väl ändå inte i skogen. Jag började min förmiddag med förmiddagskaffe i växthuset.

Så skönt inne i ett soligt växthus. Där inne växer ännu några körsbärstomater, så gott att kunna plocka in mogna tomater ännu....

Nu fortsätter vi denna soliga lördag med både bakning, städning och långpromenad. Eller något helt annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar