lördag 20 januari 2024

Ojdå, kylan kom tillbaka för några dagar!

 Natten till fredagen drev hård vind in från norr och där jag låg i den varma sköna sägen hörde jag hur det knakade i huset (jodå, sådant hör man!). När jag steg upp på morgonen blåste det ännu, men vinden var i avtagande. I den kalla vinden yrde en del snöflingor också ned. Jaha vintrigt busvädret, tänkte jag, och svepte en pläd kring mina axlar när jag smuttade på en kopp med varmt morgonkaffe. Eftersom det inte är bevänt att jag går ut på långpromenader när det blåser och är kyligt stannade jag mestadels inne under gårdagen.


Under gårdagen var det en sådan där dag då det bildades drivsnö....

Så här såg det ut på en av våra grannars parkering. Grannen har en transportfirma och medan parkeringen nyligen blev upplogad var de anställdas bilar insnöade....Visst anar ni bilarna där under snön?  Jodå. Så att. Så här är det på vintern här i norr.

Till eftermiddagen skingrades molnen. Vinden avtog än mer. Och solen kikade fram. Här fotade jag solljuset & skuggorna på uthustaket. Kölden tilltog och till kvällen hade vi åter -25 grader!


Lördagen började riktigt kall - vinterkylan har återvänt! Jag gick ut en kort sväng i det vackra solskenet men vände nästan genast - alldeles för kyligt kände jag! Minus 25 är inte bra för mitt opererade öga och inte heller för mina luftrör.... Det får allt bli en inomhusdag idag igen!

Jag kisade emot solen på hemvägen. Men hör ni, solen ändå!!

Nu väntar jag på kommande dagar med lite varmare väder innan jag går ut på långpromenad. Idag skall jag baka matbröd här inne. Något roligt måste jag ju allt hitta på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar