tisdag 2 januari 2024

Det är kallt, alltför kallt!

 Året börjar kyligt. Idag har vi nästan -30 grader! Det finns dom som har det kallare, rekordet ligger lite på -37 grader här i Österbotten. En eller två dagar med denna kyla går väl an, men en hel vecka - det är allt för eländigt! 


I vår yttre kall-farstu har bildats isrosor - inomhus! Som långa trådar har isen klistrat sig fast på innerfönstren.... och isen växer sig större och längre för var dag....

Här inne har jag suttit framför kakelugnen idag igen. Eldat och värmt fossingarna.... Vilken tur att vi har massor av björkved - för just björk värmer gott!


Där ute skiner solen någon timme, fast högt står den inte på himlen. Och har ni tänkt på att så här vintertid är himlen alldeles ljusblå, mycket ljusare än de blå skuggorna på snötäcket.


Fotona ovan knäppte jag under gårdagen då det var någon grad varmare, men det var ändå alltför kallt! Nej, om en stund skall jag åter kura ihop mig framför kakelugnen för att läsa en av böckerna som anlände från Stockholm (just nu har jag börjat läsa Fred Vargas bok "Spökryttarna från Ordebec",`en spännande skärningspunkt mellan modern verklighet och  gammal myt och folktro´, en resa till Frankrike...).

Det ser ut som om vi får stå ut med kölden i några dagar ännu.... Flera år sedan vi hade så här kallt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar