onsdag 24 januari 2024

Januaridagar när jag kollar på fåglar

 Onsdag - och igen har vi några minusgrader.

Det hade bildats lite rimfrost i träden eftersom vi åter fick minusgrader. Men efter dagar med plusgrader och snösmältning var det det rätt mycket vatten i bäcken.


Jag gick ut på en kort middagsvandring längs de isiga vägarna och när jag nästan var hemma igen hörde jag ett pipande ljud inifrån träden. Jag stannade och försökte kolla långt bort mot bäcken därifrån ljudet kom... och visst satt det något där uppe i en grantopp... Jag zoomade in med kameran och såg hackspetten som satt där uppe i den långa grantoppen! Visst såg den rund ut om magen - hade den månne hittat någons fågelbord?!

När jag kom hem smög jag mig kring husknuten och kollade in vårt fågelbord. På morgonen hade ekorren försett sig med ett skrovmål, men nu var det småfåglarnas tur. En talgoxe, en domherre och en gråsparv. Jodå, där var det full trafik och ännu hade inte hackspetten hittat till vårt fågelbord....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar