fredag 1 november 2013

Södra Vallgrund vandringsled, del 3

Nu valde jag den röda naturstigen, den som går ner mot stranden.
Jag såg att himlen började färgas röd och jag ville se solnedgången
vid Fort Sommarös simstrand. En naturstrand.



Här vid stranden ser man ut över det oändliga havet som här kallas Kvarken.


De sista oktobersolstrålarna färgade stranden alldeles röd.
Vågorna rullade in...


och det var så rogivande. Och mycket vackert!


Jag stod länge vid havet och njöt av solnedgången. 
Men så bestämde jag mig för att gå mot bilen. Jag gick inte
hela den röda vandringsleden, för klockan har tickat iväg och det var kväll.


Det bar uppför berget igen och in i skogen.


Uppe på berget finns en våtmark, en kvarlämna från den tiden när havet svallade
över berget. P.g.a. landhöjningen har vi idag havet någon meter längre ner.


Längs leden finns detta kryp-in. Men jag vågade inte öppna dörren,
för att se hur där såg ut.....ifall sexmördaren gömde sig här....
Nåja, nu är ju jag normalt inte rädd för att vara ensam,
men viss försiktighet kan vara räddningen ibland...


Nere vid parkeringsplatsen finns denna fina grillkåta.


Dagens sista bild visar kartan över skärgården. Om ni ser en röd prick
på kartan, ser ni var jag stod när jag fotade. I bakgrunden syns vaktstugan
som man kan hyra via Forststyrelsen. 
Tack för att ni har varit med mig på min långa vandring
i  det höstvackra Vallgrund!

1 kommentar:

  1. Visst är vår skärgård något helt fantastiskt!
    Tack för alla vackra bilder!
    God fortsättning på helgen!
    Kram Vivan

    SvaraRadera