onsdag 6 november 2013

En olycka händer så lätt

I dag sitter jag med två uppsvällda fingrar.
I går kväll hände det på bara en sekund. Det som inte borde hända.
Jag skulle ta en het kastrull med jordgubbskräm från spisen. Som vanligt skall
man ju göra två saker på en gång, så jag höll i ett underlägg med vänster handen
och den stora varma kastrullens handtag med båda händerna. När jag
släppte ner underlägget på bänken började kastrullen luta och hur
det nu gick till så fick jag varm kräm på handen samtidigt som jag försökte
räta upp kastrullen med handen....


Det fräste till ute i fingertopparna när jag blixtsnabbt satte ner kastrullen.
Genast tappade jag kallt vatten på handen. 
Det brände förfärligt.
Jag fick stå en bra stund med handen under vattenkranen.
När jag tittade på handen hade huden snörpt ihop sig på ringfingret.
Lagt sig som en vit korv längs halva fingret.
Vänster handens ringfinger och lillfinger var alldeles vita.


Så i går kväll satt jag med handen i kallt vatten i flera timmar.
Om jag tog upp handen brände det förskräckligt. Som om någon
täljt med en kniv inne i fingertopparna. Nä, det var endast
kallt vatten som bedövade smärtan. Jag stack hål på alla blåsor.
Till natten slängde jag in några värktabletter 
och tog en bunke med kallt vatten bredvid sängen.
Där låg jag med handen i det kalla vattnet enda tills jag kände att jag
började bli sömnig, då tog jag upp handen - och somnade.
Nu på morgonen är smärtan borta och fingrarna 
fungerar som vanligt.

En olycka händer så lätt. På några sekunder.
Alldeles onödigt och alldeles - oförklarligt.
Tur att det inte var något allvarligt.


5 kommentarer:

  1. Aj ajajajaj...
    kunde känna hur ont det gjorde...fy,
    och det går så fort, och tanken och hjärnan är inte på samma planet.
    Tur att det gick bra med kallt vatten.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Beautiful are your photos!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  3. Vet hur det känns jag har också hunnit sitta med fingrarna i en mugg med kallt vatten en hel dag det är en fruktansvärd smärta ,hoppas det känns bättre nu ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Fy tusan...det som gör så ont, brännskador. Vet av egen erfarenhet, har lagt hela handen i en stekpanna, när jag tappade stekspaden...där jobbade inte hjärnan och resten av kroppen ihop...Så jag förstår att du sov med handen i kallt vatten.
    Fina frostiga bilder du bjuder på!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Aj aj aj, så ont! Jag brände mig rejält på överarmen en gång för länge sen, när jag sommarjobbade som servitris och skulle servera ugnsbakad fisk direkt från formen. Usch, så ont det gjorde, och ärret har jag kvar än... Hoppas du blir bra snart!

    /Anna-Karin

    SvaraRadera