måndag 25 november 2013

En handvävd linneduk

Måndag 
med soligt väder och några minusgrader.
Värre kunde det ju vara... Men det märks att dagarna blir kortare.
Det dröjer innan solen masat sig ovanför skogstopparna och 
den går ner alldeles för snabbt igen.
Novemberdagar.



I dag har jag fått en present av svärmor. Och inte vilken present 
som helst, utan en linneduk som hon har vävt.
En alldeles underbar duk!


Svärmor har vävt 8 meter duk de senaste veckorna.
Åtta meter...det är många timmars arbete....



I går kom hon in och mätte hur långt bord vi har.
I dag kom hon med den uppsydda duken, som passade perfekt.
För det är så med svärmor, hon ger bort sina fina dukar.
Hennes handarbeten blir presenter.


Delar av materialet hade hon fått av sin syster V 
som bor i Stockholm. Svärmor komponerade 
ett mönster och satte igång.



Nu sitter jag och njuter av den vackraste av dukar!
..

3 kommentarer:

  1. Vilken värdefull present! Din svärmor är som min mamma, allt hon väver och stickar ger hon bort.
    Ljuset ja, det stryps i båda ändarna, men så fort som tiden går svänger det snart igen. Ha det gott! ♥

    SvaraRadera
  2. Så fin... så gör min mamma också.. o jag har "fel" av det själv.. ger bort det jag sitter o pysslar med..hihi..Ja jisses så korta dagar vi har.. en stund ljus o så är det mörkt igen.. men i feb börjar det vända o med denhär farten så är vi snart där.ha de bra!

    SvaraRadera
  3. så fin duk du fick tänk vad hon är duktig .Kram Nette

    SvaraRadera