torsdag 25 maj 2023

Tiden rusar när vårvärmen är här!

 Den här tiden på året händer det alltid mycket. Det är mycket som skall göras i trädgården och jag är ute mest hela tiden. Dessutom har de senaste dagarna bjudit på sol och sommar.

När jag idag tittar på fotona jag tog för bara några dagar sedan märker jag att "oj, så här ser det ju inte ut längre!". Igår hade björkarna "mössöron" och idag är det gröna blad som gäller. Vårblommorna är snart utblommade.

 I lördags inledde vi villasäsongen med att sova över där ute vid havsfjärden för första gången detta år. Jag knäppte massor av foton, eftersom det är så himla härligt att fota om våren...


Där ute lyste det vitt överallt eftersom harsyrorna blommade.


Inne i viken där kvällssolen värmde låg paret And och vilade sig. Efter en stund var de ute på vattnet igen och jag hörde det kännspaka "kvackandet" när de pratade med varandra  - det lät precis som våra ankor här hemma!

Lördagskvällen var lite blåsig när vi satt ute på verandan och åt kvällsmat, men vinden avtog allt eftersom timmen led.



Till kvällen hade en svan och paret And sökt sig till Påttin där de lojt flöt runt och sökte mat.

I kvällens sista strålar lyste det gult av kalvlekor/kabblekor - riktigt svårt att se vad som är upp och ned när allt speglade sig i vattnet....

Så sänkte sig kvällssolen och jag började gäspa....



Havsfjärden kom till ro och vi hade varmt och skönt inne i villan...



Skymningen föll och jag nu var jag sååå sömnig... skönt att krypa ned under rena lakan och somna sött!

På morgonen klev jag upp ur sängen när jag kände kaffedoften från köket, då hade sambon redan ätit sitt morgonmål... Där ute glittrade solen i havsvikens vatten.



 Ännu en härlig vårsöndag med liljekonvaljer i knopp och ormögon som lyser i kapp med en vårblå himmel!


Bofinken sjöng så vackert och jag passade på att ladda batterierna innan vi åkte hem på söndagen för att jobba...

Våren ändå!💗

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar