onsdag 31 maj 2023

Tack och hej till årets maj månad!

 Idag noterar jag att det är 31 maj och det är dags att tacka för årets femte månad! En maj månad som började kylig och också slutar småkylig. Men det har också varit fina, varma dagar i mitten av månaden som gjorde hela världen nu är såå grön, blommig och vacker!

Under maj månad älskar jag att fota blommor! Hela långa året fram till maj månad har allt legat under ett vitt snötäcke - men så dyker dom upp... blommorna! Så vackra! Så efterlängtade!

Maj månad har varit en blåsig månad, nästan som om man tyckt att det varit stekhett när inte vinden pinat.... Men tänker jag efter har jag haft det ganska skönt där vid stallsväggen när jag druckit mitt eftermiddagskaffe, solen har värmt och jag har haft det rätt roligt med att kolla in alla gårdens fåglar....


I närsamhället har det brunnit mera än vanligt, både hus, lekparker och grillplatser. I Vasa har rivning påbörjats av både nöjesparken Tropiklandia och den gamla Ångkvarnens silosar, allt för att ge plats för fler bostadshus. I Helsingfors har regeringsförhandlingar pågått och pågår ännu flera veckor. I maj månad har också hela Europa (eller nästan hela världen) lärt känna en ny finsk sång och en illgrön manlig bolero via Eurovisionen och Finland stod delvis värd för ishockey-vm, där Kanada vann guldet och där Lettland storfirade sitt silver! Ryssland fortsätter med sitt anfallskrig mot Ukraina och världens ledare är fortsatt bekymrade.... Dessutom har vi fått ta del av nyheten att de närmaste fem åren kommer att bli hetare än normal pga El Nino.... (fast början av juni lär bli kyligare än normalt....)

Jag är så tacksam för årets maj månad. Nu blommar det som mest i min blomrabatt i norr! Dessutom har vi jobbat lika flitigt på vedbacke som tidigare år, om inte mera flitigt. Dessutom har jag ordnat nästan klart i mitt lilla växthus och potatisen är nersatt i jorden. 

Mina bärbuskar blommar rikligt detta år, likaså körsbärsträdet. Och i dagarna har även äppelträden börjat blomma. Och ännu har vi inte haft någon frostnatt - ta i trä (för det ser ut att bli kyligare nätter framöver).

Nu ha årets majmånads sista blogginlägg fyllts av blomsterfoton, så nu är det dags att tacka för en fin månad! Nu blickar jag framåt mot sommaren!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar