måndag 8 maj 2023

Som jag har längtat....

 Veckoslutet bjöd på soligt väder. På sen lördagseftermiddag åkte vi ut till vårt sommarställe ute vid havsfjärden. Nu var vägbommen öppen och vi kunde ta bilen ända till vår privata väg. Där var det ännu ställvis lite snö på skuggiga ställen, så vi beslöt ställa bilen och promenera ner till våra hus.


Nu var det isfritt ute på fjärden, endast lite is nära stranden. Två svanar simmade utanför vår brygga och hälsade oss välkomna. Måsarna hade också antänt och de satt ute på strandstenarna. Och havsfjärden har väl aldrig varit så blå som denna lördag!

Vi började med att elda i bastun och sedan satte jag igång med att räfsa fram våren. Åh, så mycket löv, kvistar och barr som fallit under vintern... Sedan fixade jag maten och medan vi satt inne i huset och åt passade fler sjöfåglar att inta iskanten (fotat igenom fönstret).

Som jag längtat efter vårens första bastubadet där ute! Nu hade vi torr ved som vi kunde elda i vår vedeldade bastu -  och efter några timmar hade vi värmt upp bastun till över 70 grader.

Så blev det äntligen vårens första vandring nerför stigen till bastun! Det var varmt och skönt att sitta uppe på bastulaven och vi fick en härlig ånga inne i bastun. Såå skönt! Äntligen, äntligen! Som jag längtat till just detta ögonblick!

Jag satt länge inne i bastun och tyckte att jag levde i världens tryggaste och härligaste land. Världens lyckligaste land! I en varm bastu ute vid en nästan isfri havsfjärd. 

Kan det bli bättre!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar