fredag 5 maj 2023

Strömsö

 Igår var jag på en snabbvisit till Strömsö, den gamla sommarvillan där tv-programmet med samma namn spelas in. Igår sken solen från en klarblå himmel - men det blåste en kylig nordanvind och det var inte speciellt vårvarmt.


Villan är byggd på 1800-talet vid stranden. Det är ett vackert hus och speciellt verandan är en klenod. Igår var det ingen tv-inspelning kring huset.

Inne bland träden ner mot vattnet blommade hästhovar/tussilagon och blåsippor (men ännu inga vitsippor).

Här ute är det lilla lusthuset, ett av mina favorithus som jag gärna skulle ha på egen villatomt. Framför står en nybyggd blompyramid, en sådan skall jag bygga här hemma nu till sommaren.... 

Ett tips inför sommaren till alla turister: "Öppna guidningar på Strömsö ordnas 1-31.7.2023 torsdagar kl. 17-18.30 samt tisdagar och lördagar kl. 14-15.30. Pris: 10 €/person." 

Jag har läst att Villa Srömsö är ett av Vasa stads största turistattraktioner sommartid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar