måndag 12 oktober 2020

Läsning som utvidgar själen

Jag har alltid tyckt om att läsa. Att läsa en stund i en "god bok" innan jag kan somna till natten är numera nästan ett måste. Men också dagtid, när höstregnet smattrar på fönsterrutorna är det så avkopplande att krypa upp i ett soffhörn med en varm pläd och en intressant bok. En bok som utvidgar själen.....

Numera har jag blivit mera kritisk till vad jag vill läsa. Helst skall det vara något berikande, antingen något lärorikt eller så vill jag gärna läsa något trevligt. Själv äger jag ett bibliotek på minst ett hundratal böcker (som jag gärna läser flera gånger och alltid upptäcker något nytt) eller så lånar jag böcker på biblioteket (perfekt service av vår kommun). För jag är så gammaldags att jag vill läsa en pappersbok. En pappersbok för att kunna vända blad och läsa nästa sida....

Just nu läser jag "Intelligenta växter. Den överraskande vetenskapen om växternas hemliga liv". En lättläst vetenskaplig bok som gavs ut på svenska år 2018. En insiktsfull bok som verkligen vidgar ens egen världsbild. 

Egentligen läser jag böcker med mycket omväxlande innehåll. Men numera lägger jag ifrån mig böcker som är för negativa, för manipulerande, för orealistiska. När jag läser vill jag känna mig upplyft, lära mig något nytt, få en aha-upplevelse. En bok som får mig att reflektera över vad jag läst när jag är ut på mina promenader....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar