söndag 11 oktober 2020

Årets älgjakt har inletts

 Igår gick startskottet för höstens älgjakt. Både covid19-pandemin och Aila-stormens framfart har ställt till det även för älgjägarna. Numera har jägarna ansiktsmask och engångshandskar med i ryggsäcken... Sambon har också en motorsåg i bilen, om det skulle behövas....

Med en älgjägare i huset är det numera tidig väckning på helgerna. Jag kokar gröt och brygger kaffe till han som skall ut i regnet i arla morgonstund. Jag brer några smörgåsar, plockar ner några bullar och annat matnyttigt i ryggsäcken innan jag själv sätter mig vid köksbordet för att dricka mitt morgonkaffe och läsa dagstidningen. När det sedan blir lugnt i huset är det jag som kryper ner i sängen ännu en stund för att läsa lite i lampans sken. Och där ute öser regnet ner....

Varje sommar har vi sett älgar och hjortar i skogen när vi åkt ut till vårt sommarparadis, men inte detta år. Här kommer därför ett foto med några år på nacken.

Igår passade jag på att gå en långpromenad här i byns skogar, för då visste jag att älgjägarna höll till längre ut mot havet. Ute hade molnen börjat samla sig igen och det var vått (och rätt halkigt på trädens rötter) efter lördagskvällens ihärdiga regnande.

Jag kunde konstatera att numera ligger fler löv på marken än klamrar sig fast uppe i träden. Åtminstone på vissa ställen.

Och vad tror ni jag hittade i massor längs skogsstigen? Jo trattisar! Tack och lov hade jag en plastpåse i fickan så jag fick med mig lite svamp hem också. Där fanns massor av trattkantareller! Det får bli samma skogsstig någon annan dag i veckan när jägarna har veckovila.....

Idag skall jag koka trattkantarellsoppa! Varm soppa som förrätt till en älgjägare som säkert kommer hem våt och frusen efter en dag i skogen, det kanske skulle sitta fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar