fredag 16 oktober 2020

Höst i växthuset

 Igår kom hösten till mitt lilla växthus. Efter höstens första frostnatt bestämde jag mig för att nu hade mina tomatplantor gjort sitt för denna säsong. Sedan slutet av augusti har jag täckt mina tomater för eventuell frost, men endast de kvällar de lovat kallare väder. För vilken varm höst vi haft tills nu! Egentligen har det aldrig varit någon panik i växthuset, där har tomaterna mognat i överflöd! Men är vi i mitten av oktober så är vi, dags att runda av tyckte jag.

Jag skar ner alla tomatstammar (de flesta bladen hade jag tagit bort för flera veckor sedan). Utom en planta som tillbringat sommaren i ena hörnet av växthuset, den var ännu så grön (till och med "tjuvar" hade växt ut) så den fick hänga med ännu ett tag.

Här ligger nio tomatplantor i min gamla skottkärra, det kunde man inte tro. Jag hade plockat ner alla röda och gula tomater, men även alla gröna omogna (som skall få mogna inne under hösten).


Det blev en skål med små gula körsbärstomater och en korg med stora röda. Ja, tillsammans med de gröna som sedan lades i farstun där de får eftermogna. Denna växtsäsong har vi fått så mycket tomater och gurkor och paprikor och örter. Jag är så tacksam för mitt lilla växthus, det som kräver lite omvårdnad men som också ger igen tusenfallt!

Det blev så tomt och öde i växthuset när jag hade stuvat undan odlingssäckar och fiberdukar. Kvar finns en körsbärstomatplanta, några krukor med tagetes, några krukor med halvvissna penseér och en kruka med purjolök (resten av purjolökarna har jag ute, dom klarar sig till december om det inte blir för kyligt). Nu får snart alla blomkrukor som prytt husväggar och trädgård flytta in i växthuset, nu finns det utrymme. Och så vattentunnor och annat smått och gått som inte behöver stå ute under vintern. Det lär bli fullt hus till vintern, som alltid....

En liten pelargon som växt sig sned fick dock komma in i stugvärmen. 

Hösten är ohjälpligt här och kylan kommer krypande allt närmare. I går kväll fick vi en stor ranson älgkött som fyllde frysen. Idag skiner en blek höstsol och jag njuter av den höga klara luften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar