lördag 24 oktober 2020

Dags för båten att gå i vinteride

 Tänk vad lite solsken gör för att piffa upp en hel dag! I går vaknade vi till samma evinnerliga regnande som vi fått utstå den senaste veckan (ibland har det ju snöat också), men redan på förmiddagen började molnen skingras. När Åbo domkyrkas klockor ringde in 12-slaget i radion styrde vi bilen ut till vårt sommarparadis och då sken solen! Från en nästan klarblå himmel! Yes!


Visst såg det nästan ut som sommar, med blått hav och blå himmel. Trots solen hade vi endast några plusgrader och luften var fuktig och doftade höst.... Vi tyckte det var dags att ta farväl av sommaren därute, dags att tömma vattentunnor och varmvattenbehållaren i bastun. Och dags att sätta vår lilla båt i vintervila.

Medan jag tog hand om att tömma vatten uppe vid villan tog sambon hand om båten. Efter allt regnande var den rätt vattenfylld så det blev till att ösa.

Så klädde sambon på sig den gamla välanvända flytjackan och så styrde han ut båten mot båthuset där vår lilla Buster får ha sitt vinteride. Jag stod ute på bryggan och såg när han ståendes styrde ut på den blåaste blåa fjärden. Efter en timme skulle jag möta upp vid båthuset var det sagt.






Och just där och då tog batteriet slut i min kamera.... Det blev den förevigade båtfärden....

Jag åkte iväg för att möta upp ekipaget och båten vinschade vi in i båthuset, trots lågvatten. Så nu blir det inga fler båtutflykter för denna säsong.

 Lilla Buster, vi ses nästa vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar