torsdag 15 oktober 2020

Att jobba ute i skog och mark

  Igår morse åkte vi ut för att jobba i skogen, sambon och jag. Vi åkte iväg ut mot havet där det var dags att ta hand om stormen Aila:s härjningar. Där ute i skogen såg vi inte en kotte, perfekt i dessa pandemi-tider!

Från morgonen kikade solen fram efter dagar med regn. Jag hoppades på en solig och fin dag, men molnen ville inte segla iväg. Allt emellanåt kikade ändå solen fram och något regn fick vi inte på hela dagen.


Väl där ute gick jag runt med kameran medan sambon kvistade några granar. Jag njöt av färgprakten och av allt det fina på hösten.


Det var så vackert där ute. Vattnet låg som en spegel, och ibland undrade jag vad som var upp och vad som var ned när allt speglade sig... Och oj, någon hade visst dragit ur proppen, för havsvattnet hade minskat betydligt .


Alla lövträd hade inte tappat sina blad utan det lyste gult  och grant. Och titta vilka stora björklöv jag hittade, nästan lika stora som min hand!

Jag gick en sväng ut mot den våta mossen, bara för att fota lite - ja, eller mycket....



När jag gick där ute hörde jag hur svanar kom flygande i stora plogar med siktet inställt söderöver. En havsörn kom seglade högt uppe i luftströmmarna och den skulle jag inte ha uppmärksammat om inte två kråkor hade kraxande följt efter örnen...



Så gick jag in i skogen och där jobbade sambon med motorsågen. Inne bland träden var det lite disigt. Dags för mig att lägga kameran åt sidan och hjälpa till! Skall bara knäppa några foton först...


Nu om inte förr lade jag kameran bredvid vägen. Vilken tur att vi har skogskärra med kran och en behändig vinsch med vilken vi kan dra långa stockar ut ur skogen! Vi jobbade på i sex timmar utan paus, sedan hade vi ett helt lass med stockar och kunde spänna fast lasten för att söka oss hemåt.

När jag gick till bilen, som jag parkerat vid vägen, kikade solen fram och jag knäppte dagens vackraste foto (enligt mig). 

I natt hade vi frost för första gången denna höst. Det är mitten av oktober och denna höst har varit varmare än normalt. Men nu är det snart dags att ställa in sig på kallare väder. Svanarna börjar flyga söderöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar