tisdag 17 februari 2015

Fastlagstisdag

Fastlagstisdagen 
är en milstolpe under vintern.
Är och har alltid varit för mig.
När jag var liten eldade vi en stor brasa i byn just på
fastlagstisdagen och det var en av årets mest spännande händelser.
Alla vi barn var naturligtvis i farten, med korvgrillning och lekar.
Numera går det lugnare till. Nu är det mest fastlagsbullar som gäller.


Här ett fat med fastlagsbullar från söndagens kalas.
Goda hemmagjorda bullar. Många bullar
 var redan uppätna när jag fick fram kameran....

"Är natten mot fastlagstisdagen stjärnklar,
blir potatisskörden god.
Om istapparna är långa mot fastlagsnatten blir
sommaren varm och lagom nederbördsrik."
 -Ur Bondepraktikan- 


3 kommentarer:

  1. Den sortens firande har jag aldrig hört talas om tidigare. Kul att få veta om hur det är på olika platser. Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Att göra upp en stor eld på fastlagstisdagen var en tradition som vi hade i min barndomsby. Numera tror jag inte att de gör upp brasor i byn, ännu en gammal tradition som försvunnit. Fastlagsbullen kallas semla i Sverige, men i Svenskfinland betyder semla = fralla. Så vi äter fastlagsbullar idag!

    SvaraRadera
  3. Kommer inte ihåg att vi hade någon brasa, det hade vi på påsklördagen.
    Fastlagstisdagen skulle firas i en kälkbacke...
    undras om vi inte åt ärtsoppa också ???

    Bullarna såg jättegoa ut.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera