måndag 9 februari 2015

En extra sekund

Ända sedan jag fick veta att vi får en extra sekund detta år
har jag gått och grunnat på hur jag skall ta vara på denna extra sekund.
Sista timmen, sista minuten den 30 juni 2015 kommer att bli 61 sekunder.
Vi får en "skottårs-sekund", en alldeles extra.
Bara för att jorden snurrar allt långsammare. Just nu i alla fall.
Jordens rotationshastighet varierar och ursprungssekunden är inte den
samma som tidigare. Därför har det bestämts att tiden skall justeras
för att vi fortsättningsvis skall ha samma tid som solen. 
För tänk om natt förbyttes till dag och dag till natt om inte tiden
justeras. Ja, rent teoretiskt då.


Spännande med en ny sekund.
Och tid är pengar, som ni vet. Sååå. Vad göra med sekunden?
Nu har jag bestämt mig. Jag skall ta vara på denna sekund på bästa sätt.
Och jag skall njuta av sekunden. Njuta.
Känna att tiden är min. Så där på riktigt.
Mitt i sommarnatten, ute på verandan vid sommarhuset.
Sitta bakåtlutad i min stol och njuta i den ljusa sommarnatten.
Med ett leende på läpparna. 
Varma sommarvindar och inga mygg. Liksom.
Njuta av vad livet för med sig. Naturen. Familjen. Vänskapen.
Min sekund på jorden.


Den här sekunden tänker jag lägga märke till.
Den är kort men kanske jag hinner med det där leendet.
För det är ju inte den första extra sekunden i mitt liv.
Det är den 26:e extra sekunden sedan år 1976.
Dom tidigare extra sekunderna har gått spårlöst förbi, de har jag inte 
ens märkt. Men det skall det bli ändring på denna sommar.
Jag är redo.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar