fredag 27 februari 2015

Hur är isläget?

I går kände jag suget efter havet, så det fick bli en
snabbvisit för att kolla isläget.


Nej, den här isen var inget att hurra för.
Aldrig jag skulle sätta min fot på den!


Gla´vatten eller gledo (jo, så säger vi om de små råkar med vatten 
som bildas på våren) fanns det här och var. Rätt mycket 
öppet vatten så här inomskärs. Vatten på isen också.



Och att vi lever i stenriket, det ser man minsann ute vid havet.
Denna vinter har vi haft flera dagar med högvatten som skuffat upp
isen på stenarna. När vattnet sjunkit undan igen har isen legat kvar 
och tornat upp sig till vackra isskulpturer. Men nu smälter isen med
 rekordfart, vi har haft plusgrader dygnet runt i några dagar.


Här har en fiskare sin sparkstötting på bryggan,
redo för att åka ut för att kanske dra upp näten som är dragna under isen....
Ja, fast man får ju hoppas att han redan har dragit upp sina nät,
för nu har nog isen försvunnit....


Närmast stranden ligger ändå isen tjock
på vissa ställen.


Här under bron strömmar vattnet, troligen har det varit
isfritt här hela vintern.


Egentligen är det rofyllda färger på vårvintern, visst håller ni med mig.
Grått i olika nyanser, stänk av blått och vitt.



För att få lite färger får det bli ryggsäcken, som
går i klarblått. Den innehåller dessutom kaffe och bullar. 
Jag säger bara det, finns det något godare än att
ta en dricka-paus ute i det fria!

3 kommentarer:

  1. Att fika ute är det absolut bästa, men hos mig är det betydligt mer vårlikt än du visar.

    SvaraRadera
  2. Tänk om vi snart får fara till villan med båt ,om det fortsätter så här så är det nog inte länge kvar ,trevlig helg,Nette

    SvaraRadera
  3. Den sista bilden såg lite mer 'inbjudande' ut, *fniss*
    Dina bilder ser iskalla ut, brrr . . . . men trots kylan är de vackra.
    Var i landet bor du ? Förstår att vårt avlånga land har många 'sidor' av väder.

    Hos mig i Småland på gränsen till Halland, har våren visat sig, tranorna kom, (läs blogg)
    Men de stackarna kommer att frysa ännu ett tag.

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera