söndag 8 februari 2015

Vinterstormen

I natt härskade vinterstormen Laina.
Ibland drog den in andan för att sedan blåsa ut all luft 
så att huset nästan lyfte. Det pep i fönster och skorstenspipor. Som ett
rytande lejon. Njaa, kanske inte som ett lejon för det lät mera som en
jetmotor på en jumbojet. Eller kanske ett vanligt Finnair-plan....
Jag låg länge i sängen och försökte sova. Försökte bestämma mig hur stormen lät,
om det var ett lejon eller en jetmotor eller något annat.
Det gick inte så bra. 
Jag höll andan medan stormen tog sats och sedan låg jag och lyssnade till
stormbyarna och alla ljuden när lösa föremål, eller vad det nu var,
som åkte runt där ute. 
Slutligen har jag tydligen somnat, för när jag vaknade i morse
stormade det betydligt mindre.
Men en kall nordanvind pinade ändå vår del av jorden.


Nattens storm har slipat och slimmat snön. 
För en stund sedan öppnade jag fönstret och fotade snön ute i trädgården.
Snön glimmade och glittrade i solen. Efter fredagens värmegrader 
har vi ju ingen lössnö som yrt kring i natt. Mera åt skarsnö hållet.
Och nu är småvägarna is-slipade de också....


Tror bestämt det får bli en inomhusdag idag.
Kyleffekten är stor där ute, vägarna är glashala och skidspåren
är blankslipade. Vinden som är i avtagande är ännu iskall.

När du förändrar ditt sätt att betrakta saker
förändras de saker du betraktar.
-Max Planck-

2 kommentarer:

  1. Jag har inte heller varit ute idag Selma var inte många minuter heller skönare att ligga inne i solen ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Skönt att få betrakta vintern inifrån en sån här dag. Stormen börjar avta här också, annars skare och is som hos dig.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera