onsdag 4 februari 2015

Vardagsmat: rotfrukter

Nackdelen med att jobba hemifrån är att man inte kan
gå ut och äta. Det gäller att tillreda den egna maten, annars
får man sitta hungrig.
Här hos oss försöker jag ibland tillreda måltider utan kött eller fisk.
Jag eftersträvar att åtminstone en dag i veckan fokusera
på grönsaker, rotfrukter och bär.
I går blev det en låda av de rotsaker jag hade hemma.
Jag skalade och skar mina rotsaker i lämpliga bitar. Kålrot, 
palsternacka, majrova, gul morot, två vanliga morötter och
det sista av en broccoli. Ibland brukar jag också skiva ner några potatisar,
men inte den här gången. Squash är också gott att ha i lådan. Jag smörjde
en ugnsform med smör och blandade rotfrukterna med kallpressad rapsolja
smaksatt med citron, strödde över flingsalt och svartpeppar. 
Blandade om.


För att gotta till det lite extra skivade jag ner några kuber av en stark ost
(blå emmentaler, ibland duger Koskenlaskija) och hällde över lite grädde och mjölk.
In i ugnen, 175 grader tills grönsakerna var mjuka.


Tanken var att jag skulle göra en kräm av havtornsbär också,
men jag hade inget socker hemma. För lite socker måste man
ha till dom syrliga bären. Så går det när jag inte har någon bil
och nio kilometer till närmaste affär....


2 kommentarer:

  1. Ser ju jättegott ut.. Här använder vi också mycket rotsaker nu då det är "den tiden" på året.ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Med en sådan fantasi att röra ihop god mat gör det ju inget om man har långt tlll afffären.

    SvaraRadera