torsdag 5 februari 2015

Runebergstårtor och skogsmaskiner

Idag satsade jag på Runebergstårtor (Runebergsdagen till ära).
Smack! sa det, och så var dom uppätna (hann inte ens tänka på att
ta fram kameran...)! Tårtorna var dränkta i en rom-punchblandning
och innehöll bitar av apelsinskal och hackad mandel och
kom naturligtvis från Bageri Aroma. 
Sambon och jag var till min hemgård idag och jag bjöd in min kusin
Storbonden och J på kaffe och tårtor. Som sagt inga foton på
Runebergstårtorna men däremot på stora fina skogsmaskiner.


Min kusin jobbade i skogen. Det tog inte många minuter att 
få en stor hög med stockar att köra hem. Här greppar sågaggregatet 
om en björkstam och så sågar han ner trädet...


här börjar björken falla...



stammen kapas i lämpliga längder....


och så dras hela björken igenom sågen tills bara riset i toppen återstår.



J körde ut veden från skogen med en annan traktor och en skogskärra.
Snabbt och effektivt med stora maskiner.
Vad kan man annat säga.

4 kommentarer:

  1. Alltså när jag bodde i Finland för så där en 40 år sen då var Runebergstårtorna lika torra som en småskolelärarinna...
    Du menar inte att dom nu börjat dränka in dom i rom/punsch ??
    Det gjorde dom nog rätt i, och då skulle jag nog smaka en ...tror jag.
    Men jag minns dom alltid torra och tråkiga.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle du smaka en av Aromas Runebergstårtor idag skulle du bli förvånad! "Finlands bästa bageri" gör Runebergstårtor som är underbart goda. Dessutom har Aroma fastlagswarp (den trendiga fastlagsbullen som warp), sväng in via konditoriet i Kvevlax när du besöker Finland nästa gång!

      Radera
  2. Runebergstårtor har jag aldrig hört talas om, men det lät ju jättegott. Undras om det duger att dränka in en sockerkaka med rompunschblandning. Försöka duger. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  3. Ojdå gick det så snabbt att äta upp tårtan utan att man fick en endaste slick, nej jag menar blick, på den.
    *fniss*
    Sådan skogsmaskin hade nog mannen velat ha, då hade han sluppit jobba så hårt.
    Men i och för sig är det hans och sonens årliga stora motion i skogen, de säger att de inte vill vara utan den.

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera