lördag 20 december 2014

Tankar inför julen

Nu börjar julen krypa under skinnet.
Hemmet börjar ta skepnaden av jul och ute ligger ett
vitt snötäcke, för idag har vi några minusgrader. 
Förra veckan när jag var in till staden och tittade mig kring
kände jag att för mig är det blommor (och maten) som betyder
den bästa köpejulen för mig. För varje år tar jag mer och mer avstånd
från julstressen, julfrossan. Jag värdesätter stillheten, den som man
kan kalla julefriden, och jag värdesätter gemenskapen med nära och kära.
Jag värdesätter att få vara relativt frisk i hemmets trygga vrå.


Vi har fått julblommor i den finländska färgskalan av vår trädgårds-
mästargranne dagen innan de åkte ner till Sydeuropa för några månader.
Ser man sig kring i världen just nu vet man att det finns motsättningar,
 oroligheter, hämnd med krig och umbäranden.... Det blå-vita
känns trygghet än så länge och jag hoppas det alltid 
får förbli därvid.


Jag vill njuta av julens dofter med julens ljus som lyser.
Jag vill ha hela familjen samlad och jag vill höra julens vackra
sånger. Jag vill snusa in julens kryddor och naturens barr
och jag skulle vilja glädja alla ensamma och utstötta.


Giv mig ej glas, ej guld, ej prakt
i signad juletid.
Giv mig Guds ära, änglavakt 
och över jorden frid.
Giv mig en fest som gläder mest
den Konung jag har bett till gäst.
Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt,
giv mig en änglavakt.

-Zacharias Topelius-

1 kommentar:

  1. Ja nu är det nära med julen och vi kan nog bara göra det till det vi vill.
    Och världens oroligheter kan vi inte påverka mycket,
    bara att sitta och hoppas att inget större bryter ut och be en stilla bön för dom utsatta.
    Kunde ju ha varit du å jag !!!

    Tjingelingen och GOD JUL.

    SvaraRadera