fredag 12 december 2014

Julkort och teater

Tre dagar med regn.
Det är ju snö vi vill ha! Snö och någon minusgrad
(inte alltför många minus förstås, utan så där lämpliga -5 eller något).
Men nej, vi har alltså haft regn. Regn och runt nollan eller någon plusgrad. 
Mörkt, gyttjigt och tråkigt. Suck....
I går skrev jag mina julkort. Det blir mindre och mindre antal julkort
för varje år. Numera sänder jag också datajulkort.



Fast det är ju så roligt att få riktiga julkort i den riktiga postlådan....
Glittriga, fina julkort med tomtar, snöklädda träd och röda äpplen.
Julkort som är försedda med årets julfrimärken.
Men visst är det också lite spännande att kika in på e-posten
och där hitta glad jultillrop. Eller på FB eller på instagram eller...


I går kväll var jag och såg pjäsen Folkets Dagblad på Vasa teater.
Jag var ju lite betänksam när jag hörde att teatern skulle göra
en pjäs av en tecknad serie. Och inte nog med det, serien
handlade ju om politik... 
Leif Sjöströms serie Folkets Dagblad
var en älskad del av alla österbottningars liv under 20 år. Varje ny
serie i Vasabladet bjöd på skratt, överraskningar, nya tankar, insikter
och infallsvinklar. Hur skulle man kunna göra teater av små serieinlägg
som belyste både närsamhället och världspolitiken?


Jag var som sagt skeptisk, men ack så positivt överraskad jag blev!
Det var en teaterkväll jag gärna skulle göra om. Jag blev verkligen
glatt överraskad av denna fyndiga pjäs. Den var rolig, 
svängig och fylld av fyndigheter.
Själv har jag en hel hög med Sjöström-böcker, kanske man borde
läsa igenom några årgångar och uppleva "gamla politiker".

Journalistik liksom skogsröjning går ut på 
att hålla på och röja och gallra bland oväsentligheterna
tills man lyckas synliggöra det väsentliga.
-Leif Sjöström-


3 kommentarer:

  1. Jag är nog tyvärr så bekväm att jag bara skickar e-julkort. Men visst är det kul när det dimper ner ett gammaldags hederligt julkort i lådan. Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det trevligt med julkort men det slutade jag med när postkontoret drogs in här i byn .Har inte sett dagbladet ännu få se om det blir av .Tänkte titta på KAJ på TV ikväll ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  3. Ja det vill bli så, mindre julkort för varje år..Jag skrev mina (våra) i sista minuten för det billigare frimärket.Jag brukar också sända en del per telefon fast det är väl inte så kul, nog är det ju roligare att få ett handskrivet ett.Vi har ju också varit på teatern och jag tyckte samam sak.. hur ska de få till en pjäs av nått som är skrivet. men vi blev också glatt överraskade.. för den (Teatern)va så himla bra.

    SvaraRadera