onsdag 3 december 2014

Att sakta ner under december

Idag hoppas jag kunna sakta ner inför julhelgen. 
Jo, ni läste alldeles rätt! I år tänker jag ge mig lite ro
under december månad. I kväll har jag sista kurskvällen och
i går gjorde jag den sista reportageresan för det här året (fast både
skrivandet och fotoredigeringen återstår förstås). 


Jag är så tacksam för de möten jag hade igår, 
två olika reportage blev det faktiskt.
Jag är så tacksam att inspireras av underbara människor
och tacksam för allt nytt jag får lära mig.
I går inspirerades jag också av två vackra julhem,(jag som inte ens
börjat förbereda hemmet inför julen ännu..). Men nu är det
snart dags även hos mig. Några ljusstakar är redan framme, och 
endera dagen kommer jag garanterat att sätta fart på
julförberedelserna.


Nej, nu är det allt dags att gå ut för att hämta in mera ved.
Djuren skall ha mat och kanske jag själv tar mig en kopp varmt te.
Sedan kanske jag borde ta hand om lådan med osorterade
sockar och strumpor eller något....?
(Ja, man kan ta det lugnt i socklådan).

En stjärna i vårt fönster,
ett ljus på varje bord,
en lingonkrans på dörren,
en sång - och  glada ord.

En lukt av lack i huset,
av hyacint och gran,
och hemligt pappersprassel
och mycket marsipan.

Nu sitter vi och väntar,
för allt är klart och gjort.
Just nu går julen sakta -
sedan går den väldigt fort!


3 kommentarer:

  1. Så klokt att sakta ned farten i december, man behöver inte ha så bråttomt mera
    som man hade på den tiden man skulle hinna med jobbet och familjen inför jul.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Så härligt att få ta det litet lugnare i december! Jag kan lugnt säga att det händer i december och då menar jag inte privat. Hemma har jag lärt mig att ta det lugnt. Ha en fortsatt fin vecka! ♥︎

    SvaraRadera
  3. Ja här har vi saktat ner farten ordentligt på affärsfronten nästan inga kunder den här veckan .Suck!.Ha det så skönt ,Nette

    SvaraRadera