lördag 27 december 2014

Julen 2014

För mig betyder julen gemenskap och värme.
Under årets absolut mörkaste tid infinner sig julen som julljusens högtid.
Om jag skall sammanfatta julen 2014 kan jag göra det med
orden" mängder av god mat" och "tindrande barnaögon".
Och mycket, mycket värmande gemenskap.


Jag är så tacksam att jag får fira julen med sambons
hela stora släkt (min ryms också med på ett litet hörn).
Julen är ett enda stort släktkalas med massor av god mat
och dryck (godare för varje år.... hur nu det kan komma sig..?).
I år firade vi traditionsenligt julaftonen hemma hos sambons syster L.
Det var den 20:e  julaftonen hemma hos henne!



Jubileum skall firas, och vi firade med champagne och
dadlar fyllda med ädelost. Såå gott med fruktig dryck
och min favoritost! Tack L ännu en gång!
Fast mest firade vi med mat. 
Massor av mat. 
Julmat!



I år var vi fyra generationer som firade julaftonen tillsammans.
Under åren som gått har vi sett barnen växa upp, vi har hört
tassandet av många ivriga barnfötter som otåligt väntat på
tomten och vi har tagit emot tomtar, vissa mera talföra
än andra och vissa med bättre syn än andra...
Många klappar har delats ut under åren.
Denna julen fick lilla bebin Julia, som nästan är en månad
gammal, flest presenter.



Den mesta ultimata presentöppnaren är som alltid
hunden Lukas. Han ligger i hallen medan vi äter all julmat
och han dräglar av alla förföriska dofter från julskinkor och 
köttbullar. När vi ätit klart är det Lucas tur att få sin julmat.
 Och så slutligen får han äntligen sin julklapp och pappret
åker av med fart.....


Juldagen betyder stillhet för oss.
 Vi tittar på tv, äter julgodis, går ut på vinterpromenader.
 Så där lämpligt på eftermiddagen åker vi ut till sambons syster igen
och äter upp resterna från julbordet. På juldagen sitter vi länge vid
matbordet. Vi pratar. Skrattar. Och bara trivs.


På juldagens kväll åkte vi ut för att lyssna på julkonserten med
Psallite-kören. Det är en otroligt fin kör och julstämningen kryper
under skinnet när man sitter och hör de mäktiga sångerna.


Julannandagen betyder julkalas hemma hos oss.
Jag säger varje år att i år blir det inte så mycket mat, men när
alla faten kommer på bordet är det ett dignande julbord igen....
Vi fick också träffa lilla Alicia, som var så glad och
förnöjd och hade växt till stora damen.


Det var den julen.
En jul fylld av många skratt och två unga, vackra
prinsessor. Många solskensdagar dessutom (tyvärr har min
kamera haft jullov i några dagar, så de vackra vinterbilderna
får bli till en annan gång)...


1 kommentar:

  1. härlig med barn på julen det är många år sedan vi hade det ,god fortsättning ,Nette

    SvaraRadera