fredag 19 december 2014

Julbord

I dag frågade en av våra grannar om vi ville komma ut
och äta julbord. Jo, det kunde ju passa bra tyckte både sambon, som
hade sin lediga dag, och jag, som gärna ville ta ledigt från hemmafixet.
Mat måste man ju äta och julmat är ju inte helt fel!
Julbord är en buffé eller ett smörgåsbord som serveras i
framför allt Finland och Sverige kring julen. Visste ni att julbordet
har sitt ursprung i vikingarnas midvinterblot....? 



I dagens snöblaskväder åkte vi in till en av kommunens restauranger
som serverade ett litet julbord som dagens lunch. Med hänsyn till alla gästerna 
fotade jag inte kring själva julbordet, jag knäppte endast några bilder i foajén 
när vi kom. Men åt det gjorde vi! Första tallriken innehöll olika fiskrätter och 
sallader, andra tallriken olika lådor och skinka & senap. Julmatfrossan
avrundades med risgrynsgröt med plommonkompott och vispad
grädde. För att inte somna redan vid matbordet blev det lite
kaffe och pepparkaka som avrundning.
Riktigt proppmätta nästan rullade vi ut ur restaurangen.
(Vi lär vara hungriga i morgon igen, trots att jag inte trodde
det kunde vara möjligt genast efter julbordet....)


2 kommentarer:

  1. Det var en nyhet för mig att julbordet delvis är så pass gammalt. Man lär sig mycket genom att läsa bloggar, det är helt klart. Kram

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det ser ut och din sons tröja i ett tidigare inlägg skulle nog min son velat ha också , bara Volvo som gäller där med :))) // Kramar

    SvaraRadera