måndag 22 december 2014

Julens dofter

Dofter hör julen till.
Doften av gran och hyasint.
Doften av kryddor och nygräddade kakor.
Idag har jag bakat småbröd och kakor. Hela huset doftar
ingefära, kardemumma och nejlikor. Pepparkaksbaket
stod först på programmet.


Kaveln och pepparkaksmåtten kom åter fram på bakbordet.


Samtidigt puttrade en kastrull med fikonmarmelad på spisen.


Dags att provbaka jordnötskakor, ett recept som jag 
fick av min kusin K på vår kusinträff. Jag bjuder på en liten smakbit även
till er. Det är bara att blanda ihop ingredienserna. Jag gjorde runda bollar
som jag plattade ut något med en gaffel och gräddade i ca 15 min
i 150 grader. Småkakorna fick svalna på plåten.
200 gr smör
2 dl socker
1 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl havregryn
2 dl hackade salta jordnötter 


Jag gjorde en pepparkakscheesecake, som nu vilar i frysen
och slutligen gräddade jag en russinkaka enligt min moster Almas recept.


Nu doftar huset jul lång väg.
I morgon blir det mera bakning, 
då står både mjukt bröd och knäckebröd på agendan.

2 kommentarer:

  1. Underbart, kan känna doften ända hit....
    Ha nu en underbar julhelg,

    Kram Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Jordnötskakor låter mumsigt. Jag önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

    SvaraRadera