måndag 8 december 2014

Kvinnornas julmässa

Den sjätte december ordnas alltid Kvinnornas julmässa i 
Vasa. Julmässan är egentligen en julmarknad eller en basar.
Svenska kvinnoklubben, som är en lokalavdelning till Svenska 
Kvinnoförbundet, står som arrangör och på plats finns kvinnliga 
hantverkare, småföretagare och ideella föreningar som bjuder ut sina 
produkter. Denna julmarknad är alltid välbesökt och det är 
här man hittar de allra vackraste juldekorationerna och
hantverken. Det är här man inspireras.


Jag fastnade genast för de vackra dörrkransarna som inte
var översållade med dekorationer, utan bara var enkla och välgjorda.
Här fick jag tips om att vitspraymåla mina gamla kransar av blåbärsris,
för blåbärsriset blir ju tyvärr brunt efter ett tag....


Här fanns också dockorna som gjorde att jag smalt som smör
på en het sten. Man kan ju inte bli annat än glad när man ser
smilet på dessa bedårande damer....


Här en annan bedårande vinterdocka som fastnade på bild.
Hon satt i en stol gjort av gammalt grånat träverk.


Här kunde man inhandla sytillbehör, bland annat de mest
urtjusiga knappar (tyvärr syns de inte så bra på bild) eller
band med olika trevliga ordkombinationer.


Och så var det ju bröd och pepparkakor av allahanda slag.
Mums med Mumin-pepparkakor! Det var mycket folk i farten,
men inte en enda som blev sur fastän det var svårt att
komma sig fram emellan försäljningsstånden.


Psst, här knyckte jag fler ideér för pyssel. 
För är det inte vackert med hjärtan av gammal rostig
taggtråd eller julblomma av en gammal bok?


Jag föll också för dessa vackert broderade vantar.
Och disktrasor med uttryck som "Här sitter jag och duger."
Man kan ju inte bli annat än glad.


Det fanns allt möjligt på denna marknad: delikatesser,
prydnader, nyttoföremål, musik, böcker och kläder. Ja, alla typer
av hantverk så långt fantasin och kreativiteten sträckte sig.
L loppisfyndade och inhandlade fyra handsydda
 dukar för ynka 50 cent/st! Och vad kom jag hem med?


Jo, jag inhandlade havtornsströmming från Camillas Fiskdelikatess
i Molpe. En sillburk som fick stå framme när jag bjöd
på glöggfest på kvällen.


2 kommentarer:

  1. Nej det är inte vackert med taggtråd alls,
    och absolut inte i eller runt ett hjärta.
    Men det fanns ju mycket annat fin du hann fotografera.
    Vantarna var ju underbara.
    Dockorna var alldeles bedårande, speciellt den med hårknuten,
    så himla duktig dom alla är som tillvekrkar allt hanverk.
    Och så såg jag LillaMy och Muminpappa som underbara pepparkakor, så fint.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. oj jisses så mycket fint det finns där..Jag va inte nått i år heller,,men kanske nästa år..Jag tyckte allt du visade va toppen..Dockorna va nog fina, vilket jobb att virka dessa.Vantarna va fina av grått garn o broderade blommor.

    SvaraRadera