onsdag 24 december 2014

Julaftons morgon

Midvinterns köld är hård...

Julaftons morgon och vi har minus 10 grader. Snön
pryder skogar och åkrar. Fridfullt vaknar vi i vår stuga.
När jag kommer ner från sovrummet har sambon gjort upp
en brasa i kakelugnen. Elden knastrar och julgranen tindrar.



Ute härskar ännu mörkret, men när dagen gryr bjuder julaftonen
på en vacker dag. Vi vet att solen finns där bakom skogstopparna 
och de små ulliga molnen. Kylan knäpper i huset.


Svärmor bjuder på julkaffe med limpsmörgås och
jultårtor. Godisskålen frestar. 


Vid tolv-slaget utlyses julfreden från Åbo och vi deltar via tv:n.
Hos oss härskar redan julfriden. Jag ordnar i köket med maten
som jag skall ta med mig till dagens stora julbord.


Medan jag skär upp salladen, doftar hela köket av skinkpaj
och fröknäcke. Julen är kommen.

...stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård 
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran, 
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken...
-Viktor Rydberg-

1 kommentar: