onsdag 10 december 2014

Byns marthor bjöd på fest

På självständighetsdagen hade byns marthor 
bjudit in till soppdag och julmarknad i föreningshuset.
Naturligtvis hörsammade vi kallelsen, det här är en dag när
hela byn är på fötter. Nästan i alla fall.


Det serverades köttsoppa med klimp och rågbrödssmörgåsar med ost.
Ett glas kall mjölk smakade utmärkt till. Det var kö och trångt i
serveringsrummet när vi kom, så vi gick runt bland
marknadsborden och pratade med grannar och vänner en stund
innan vi ställde oss i matkön.


Dagens andra julmarknad avklarades och även här inne var
stämningen hög. Vi inhandlade bl.a. lotter vid marthornas bord och
tjohoo!! sambon vann både handvävda pannlappar och handstickade
yllesockor modell min storlek (dessutom var dom i min favoritgröna färg),
så jag var riktigt nöjd, fastän jag själv drog nitlotter.


Vi köpte också varm glögg med pepparkaka (som var
 försedd med en klick god ost).
Det var en trevlig tillställning som alltid och
det är så fint att det finns dragare till en sådan här
dag när alla byns innevånare kan träffas.
Tack och plus i kanten!

1 kommentar:

  1. Ännu en trevlig julmarknad. Jag gillar lite mindre marknader. De stora har ibland så konstigt utbud av varor. Kram

    SvaraRadera