torsdag 21 augusti 2014

Vad kan lycka vara? Jo, gult i skogen!

Gårdagen bjöd på både solsken och regn. 
Det är vått ute i markerna och nu har långbyxorna kommit till heders igen.
Och gummistövlarna. 
I går kväll beslöt sambon och jag att åka ut till vår havsvik.
Vi har ju en liten öppen båt som ligger förtöjd vid stranden, och den vill
vi ju inte se nersjunken under havsytan. Nej, det är nog dags att åka ut
för att ösa vatten ur båten, sa vi. Jag beslöt genast att ösandet skulle sambon
få ta hand om, medan jag skulle gå till skogs.


Jag har flera kantarellställen runt vårt sommarhus som jag brukar titta till.
Och visst klappar hjärtat några extra slag när jag i går såg hur det lyste
gult i skogen. Kantareller!


Jag gick längs en stig i skogen. Stigen trampas upp av älg och hjortar som
vandrar längs stranden. Och längs stigen finns ett ställe där det brukar 
växa kantareller. Och visst lyser det gult! Bilden ovan visar endast en 
liten del av hela området där de goda svamparna växer. Några svampar
var söndertrampade av djurens fötter, men jag fick en hel korg full
med vackra gula svampar.


Jag går vidare till nästa ställe, det blir någon kilometer att gå i den våta skogen.
Jag går förbi den mörka tjärnen, som ser så höstlik ut. Solen tittar fram efter 
en regnskur och det är förrädiskt halt på grenar och stenarnas mossa.
Och visst hittar jag massor av svamp! Det lyser gult under den stora granen
och bredvid den stora stenen. Jag kallar det för lycka att
vandra i skogen och leta svamp.


Sambon har lovat att pumpa vatten också ur grannens båt och jag står nöjd
bredvid och ser på medan jag knäpper några kvällsbilder.



De sista solstrålarna lyser, men där vi står är det skugga.
En och annan trollslända flyger över bryggan. Annars är det lugnt ute vid havsviken.



Jag måste få visa grannarnas nya pergola, som de byggt denna sommar. Dottern, 
som är byggmästare och egentligen ritar industrianläggningar, har ritat denna uteplats
som hon och pappan byggt. Nu känns det bara som om solen, värmen och ett glas
vin saknas, då skulle vi ännu kunna njuta sommar.

1 kommentar:

  1. Underbart.
    Hittade också en hel korg full med gula vackra kantareller i går,
    man blir ju bara såååå lycklig av att gå i skogen och hitta svamp.
    Snart drar vi upp till fjälls för att plocka lite mer kantareller, kan ju bara inte låta bli.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera