lördag 16 augusti 2014

Att handla ekologiskt

Vi försöker äta mycket närodlat, egenproducerat och
gärna får det vara ekologiskt. För det mesta handlar jag helt vanlig
mat från affären, inte är vi några fanatiker. Men gärna inhemska råvaror, för det
är viktigt tycker jag, och jag undviker att handla helfabrikat . Ibland åker jag in 
till Kodials gårdsbutik som saluför enbart ekologiska varor. I går
hoppade jag på cykeln och tog mig en tur ut till affären.


Utanför växthuset och affären prunkade vackra blommor. Kodials 
odlar olika typer av grönsaker både i växthus och på friland. En del av deras
produktion hittar du i affären. Men det är inte för grönsakerna jag åker till gårdsbutiken
denna årstid, det är för andra ekologiska varor. När jag klev innanför dörren stod Ravel
i samspråk med några kunder, men han kom genast fram och tog mig i hand och
hälsade välkommen. Han tycker det är viktigt att ta i hand och hälsa välkommen
och man känner sig ju verkligen betydelsefull som kund när man kommer för att handla.


I går inhandlade jag, förutom ekovetemjölet, lite smått och gott. För vill du köpa
ekologiska småbröd är Lemon Melts från Island of Mull i Scotland beroendeframkallande
goda. Goda är också de ekologiska chipsen. Dessutom köpte jag kvällste "organic oat flower,
lavender & limeflower tea for peaceful sleep". Som ni ser blev det lite glamour över
mina ekologiska inköp igår. För grönsaker prunkar i min trädgård och bröd bakar jag själv...


1 kommentar:

  1. OJ JISES SÅ MÅNGA HÄRLIGA KRASSE BLOMMOR!! J a visst är det viktigt att hålla sej till inhemskt..o vissa saker får gärna vara ekologiska också.Kexen såg smarriga ut,,dem borde jag ju prova. Den lila blomman är det inte klockranka..tycker blomman ser ut så...

    SvaraRadera