onsdag 6 augusti 2014

Sommarhettan fortsätter, del 3

Enligt min läkare skulle det ta tio dagar att vänja sig vid den
varmare väderleken. Pytt, tänkte jag, inte har vi värmebölja i tio dagar.
Men se det har vi haft. Och jovisst, det känns lite bättre att klara av värmen bara
man har vant sig. För igår hade vi ännu en 30-graders dag. Samma lär det bli idag.....


Några av grannflickorna hade strategiskt satt upp ett stånd med saft-
försäljning vid vägen utanför vårt hus. 20 cent glaset skulle de ha.
Man behöver ju dricka mycket i värmen, så vi köpte varsitt saftglas.
Dessutom kom några andra grannar förbi och dom behövde också släcka
törsten, så det blev rusning vid saftståndet. Flickorna var rätt nöjda när 
dom räknade ihop kassan.....


Mot kvällen gick jag ut för att plocka hallon och fann massor av kantareller.
Jag måste säga att jag blev smått förvånad att det fanns så mycket svamp trots 
att vi har haft en så torr sommar. Men det lyste så gult i kantarellbacken
att jag kom hem med kantareller istället för hallon. (Nåja, vid nästa runda
hade jag röda hallon med mig....)
Vid solnedgången vid 22-tiden satt sambon och jag i den varma 24-gradiga skuggan
och njöt av smörstekta kantareller med lök på rågbrödsskivor tillsammans med vitt vin.
Mmmm.....

2 kommentarer:

  1. Njutning av den dagen fick ni i dubbel portion då ,varmt här med och vindstilla ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Ja, det har sannerligen varit en varm sommar i år. Själv är jag inget bra med värme kring 30 grader. Jag blir alldeles degig i huvudet, trött och gnällig. Orkar inget alls. ;) Så nu när temperaturen har hamnat runt trevliga 20-25 grader här i söder känns det mycket skönare. Hjärnan funkar igen. ;)

    Vilka företagssamma flickor och förhoppningsvis fick de ihop en slant i värmen. :)

    Och kantareller som är så ljuvligt gott. Vilken lycka!

    Ha det fortsatt gott!

    Kram Charlie

    SvaraRadera