tisdag 19 augusti 2014

Att leva över sina tillgångar

Det finns tydligen uträknat hur mycket av jordens tillgångar vi kan
konsumera varje år för att kommande generationer skall ha samma standard
som vi har idag. Tisdagen den 19 augusti har vi uppnått nivån för vad vi får
konsumera år 2014 och pip-pip nu lever vi över jordens tillgångar. Dagen
när vi tippar över ribban kommer snabbare för varje år....
Det känns onekligen skrämmande att tänka sig att vi konsumerar så här mycket,
men tänker man efter är ju ekonomin och samhället uppbyggd på att vi skall
konsumera. Växa. Fast med ålderns rätt kan jag tycka att vi kan ju
konsumera på olika sett.


Mina prydnadspumpor har inget annat med konsumtionssamhället att göra än
att de är självodlade och att de är förnybara. Men nu får dom hänga med i mitt utlägg
om konsumtion. Här ute på landet lever vi på det vi själva odlar, så har vi alltid gjort.
På något sett sitter det i generna att man odlar grönsaker, potatis, bär och frukt. 
Däremot konsumerar vi rätt mycket bränsle till våra fordon. Mest bränsle konsumerar ändå
mellanhänderna, de som finns mellan producenten och konsumenten. Så är livsmedelskedjan
uppbyggd idag. Trots att man köper närproducerad mat har den ofta tagit en
sväng via huvudstadsregionen av någon anledning som jag inte förstår.

.
Så får en av mina länsstolar också figurera på bild idag och den har inte heller något
med konsumtion att göra, annat än att den har hängt med i tjugotal år redan och kommer 
garanterat att hänga med i hela min livstid. För nu tänkte jag förfasa mig över
marknadsföringstricket med trender. Jag är egentligen inte intresserad av trender,
varken i kläder, möbler, bilar eller något annat. Jag köper det jag tycker om, dyra inköp
är sällan eller aldrig impulsköp. Eftersom jag skriver är jag insatt i höstens inredningstrender.
Det skall vara grått, det är det nya vita, och det skall matchas med metaller, trä
och massor av tyger och hemmagjorda prylar. Visst låter höstens trender som
miljömedvetna val (soft nordic, wild wood, raw junction, darkfragrance, för det skall ju stå
på engelska). Prylar som är hemmasnickrade eller hemsydda. Barnens grejer som får stå framme.
Men det är bara så med trender att det kommer en ny trend nästa säsong
Jag hänger inte med på trender.
Inte nu.
Inte nästa år heller.
Men jag lever och jag gillar att leva. 
Så jag konsumerar.
Men jag tänker mycket mera efter nu för tiden. 
Vad behöver jag och min familj? 
Hur tänker du?

2 kommentarer:

  1. ja jisses om man skulle hänga med olika trender så skulle man ju få byta varje år till nått annat..inte min stil.. har samma möbler som vi har haft i MÅNGA år!!! men nya soffor till vardgasrummet skulle behövas..men då är de också 20 år...ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Inte behöver man ha det allra senaste. Vill man ändå förnya lite så går det att göra med små medel. Det enda som behövs är lite fantasi och oftast material som redan finns hemma. Finns ingen möjlighet att man blir lyckligare bara för att man skaffar allt nytt som ges ut. Skönt att det blivit mer "inne" att själv odla och laga mat från grunden. Det behöver klart inte gå till överdrift, men att använda sunt förnuft är nog en bra måttstock. Ha en fin vecka.

    SvaraRadera