tisdag 5 augusti 2014

Sommarens hetaste dag

Måndagen skulle bli sommarens hetaste dag. Det hade
man fått sig till livs via väderlekstjänsten. Jag befarade det värsta,
eftersom jag mådde så dåligt förra gången vi hade över 30 grader. Så
kom måndagen och jag försökte sitta inne i skuggan. Att sitta inne gick en stund,
sedan vill jag ju ut i den tjocka värmen. Och bra gick det. Fast varmt var det. Runt 32.


På eftermiddagen tornade några moln upp sig från ingenstans. Enligt väderlekstjänsten
skulle det ju inte komma några moln igår. Men dom kom i alla fall och det bullrade om 
dom också. Åska. Jag drog ur alla kontakter jag kunde hitta och lämpligt till att 
regnet började vräka ner satte vi oss i vår farstu/veranda, där 
vi alltid sätter oss när det åskar och spiller ner vatten.


Medan regnet vräkte ner där ute satt sambon, sonen och jag inne och såg på 
regnet och ankorna som njöt att vara ute i regnvädret (men när åskan kom alldeles
nära blev de förskräckta och sprang bara runt i cirklar - jag fick släppa in dom under tak).
Så satt vi då där tillsammans och lyssnade till regnet och åskan. Om bara några dagar
är våra ledigheter över. Jag har fått flera skrivuppdrag, sonen flyttar för sina studier och
sambon börjar jobba. Men sommarvärmen tycks fortsätta....


Vi brukar alltid spela kort medan åskan går. Det gäller att ta sin revansch och
vi har alltid ganska kul medan åskan går....


Efter regn kommer sol, så också i går. Här hos oss regnade det inte så mycket.
 När solen lyste hos oss då låg de stora mörka molnen ännu kvar över
staden som gjorde den till Nordens Venedig (vattnet flöt längs gatorna).



Från en 32-gradig värme till 20 på en timme. Men kvällen var
ändå ljummen och vi fick världens vackraste solnedgång. Men om det
en annan dag.

4 kommentarer:

  1. Vilket väder ,här går det inte att beskriva men det kom 92 mm regn så det hände både det ena och det andra ,mera om det på bloggen senare ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Även här hade vi den värmen med väderomslaget. Mäktiga och vackra molnbilder.
    Anette

    SvaraRadera
  3. Jag håller med förra kommentaren att du har tagit mäktiga bilder , är inte direkt någon älskare av åska kan jag erkänna men det är snyggt på bild // Anita :)

    SvaraRadera
  4. Efter åskvädret i söndags har vi fått perfekt sommarväder. Vågar man hoppas på att det fortsätter så? Kram

    SvaraRadera