lördag 23 augusti 2014

Regn och åter regn

Halva natten och hela morgonen har vi haft regn.
Regn, regn och åter regn. Ibland har det kommit hårda skurar och
ibland bara några droppar, men det har regnat hela tiden. 
Nu börjar äntligen solen titta fram, men vi som skulle tröska havren idag
vi får hitta på något annat. Säden är övermogen och det kraftiga regnet börjar
slå stråna till marken, och då är det ju kört. Axen torkar inte, snarare gror fröna i blötan.
Vilken tur för oss att jordbruket endast är en liten del vid sidan om, men stackars
alla heltidsbönder som skall leva på skörden. Låga priser, dålig avsättning 
och ingen möjlighet att få skörden från fälten.....


För en stund sedan gick jag ut på en fotorunda i trädgården. 
Den här bloggen är ju tänkt som en positiv blogg och därför börjar jag 
med en vacker bild av mina rosor som just nu pryds av vattendroppar.


En av de få körsbären, som ännu sitter kvar högst uppe i trädet, med regndroppar.


Äppelkart med regndroppar.


Kärleksörten, som inte alls har blivit röd ännu, pryds av regndroppar... och
ett spindelnät. Det enda som fastnat i nätet är några björkfrön.


På daggkåpans blad samlas vattendropparna. Nu börjar många av
bladen se höstlika ut, men här var det två som såg gröna och fräscha ut.


På en av mina nya spireabuskar blidas stora vattendroppar.


Och så plötsligt skiner solen samtidigt som det ännu regnar.
Här grannens björk. Och ser ni hålen i bladen? De är gjorda av hagel 
från någon skur som vi fick förra veckan.


Solen glittrar i allt det våta, gröna. Jag gick in för att koka lite kaffe till oss och
nu sitter jag här och dricker en kopp medan jag mumsar på mina urgoda havreflan.

Ha en skön lördag, alla ni som kikar in!



1 kommentar:

  1. Ja det blev ingen marknad för oss heller pga av regnet ,nu är det ljuvlig vackra färger på himlen igen ,det är som om vi hade gul lampa ovanför oss då solen lyser på molnen och vattnet är åskblått .Trevlig fortsättning på helgen ,nette

    SvaraRadera