fredag 29 augusti 2014

Mera svamp

I måndags på kvällen åkte jag ut till vår sommarstuga. 
Det var gråmulet och höstlikt. Jag gjorde upp eld i Jötul:en och
så gick jag ut i skogen för att leta svamp. Kameran fick följa med.
När jag kom tillbaka efter en timme i skogen var det varmt och trevligt inne
i huset. Jag kokade te och sambon kom för att hämta mig, han hade varit längre
ut i havsbandet. Det var så varmt och skönt att jag gärna stannat kvar där ute.
Mörkret hade lagt sig när vi sökte oss hemåt.


Där ute fanns små skirliga svampar som sökte tröst av varandra.


Det fanns ena bruna rackare och


några vita svampar som såg farliga ut


och så dessa röda fina, lite gårdagens svampar.


De här trattliknande svamparna växte på en stubbe och


det var precis som den här varianten också gjorde.


Små, små gulliga svampar på en sten


och en nykomling som växt fram igenom täcket av gamla löv.


En gul nykomling och


så den röda med vita prickar.
Tänk så många olika svampar det finns!
Men tack och lov att det finns kantareller och Karl Johan, 
för jag fick korgen full! (Jag vågar inte plocka så många sorter av 
svamp, för en gång blev jag sjuk efter en svampblandning).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar