tisdag 1 april 2014

Aprilskämt

Härligt med en ny månad. April - nästan så våren är kommen.
Fast i morse, nåja rätt sent i morse, blev himlen plötsligt alldeles grå och
snöflingor stora som handflator virvlade ner till marken. Ingen vårmånad här inte...
(Märkte ni, lite aprilskämt där. Att det snöade det var inget skämt, men stora
som handflator, nä inte riktigt. Bara stora som tumnaglar, men de var tillräckligt
stora flingor för att täcka marken med ett lager snö.) Nu skiner solen igen och
snön smälter bort, åtminstone på sydsidan av huset. Aprilväder....


Fotot tog jag i morse i det värsta vintervädret. 
Första april väder. 
Dokumenterat.
Nu är det dags att berätta om ett aprilskämt. Från min barndom. 
Vår lärare i folkskolan (lågstadiet klass 3-6) brukade alltid dra något aprilskämt 
med oss barn. Jag kommer ihåg ett skämt, och att jag kommer ihåg det beror nog 
på att jag blev så besviken efteråt. Vi hade bygget en miniatyrmodell av en stenåldersby, 
som vi hade i klassrummet. Stenar, grönmålade träd och buskar och plats för en öppen eld ute på
en plan yta. "Jag såg en nyckelpiga i morse. Jag satte den i stenåldersbyn. Kan någon hitta den?"
undrade vår lärare. Vi sprang alla fram för att se om vi såg nyckelpigan. 
Läraren stod där bakom, smålog och puffade upp glasögonen på näsan medan vi barn 
trängdes framför stenåldersbyn. De stora pojkarna hade knuffat sig längst fram.
Nää, ingen såg någon nyckelpiga. April, april.... sa läraren.
Sååå besviken jag blev att där inte fanns någon vacker liten nyckelpiga...
Jag kan känna stygnet av besvikelsen ännu i denna dag.
Den dagen bestämde jag mig för att inte dra några aprilskämt.
I alla fall inga om nyckelpigor.

3 kommentarer:

  1. Ååå, vad jag gillar din ovädersbild i björkskogen. Dvs att sitta här inne i sköna värmen och titta på den, inte att streta i motvind med öronlapparna nere på väg till jobbet med frusna kinder...

    Jag tycker den där läraren borde avstått från aprilskämt om han inte kunde kommit på nåt bättre. Tycker ett bra aprilskämt ska sträcka sig lite utanför vad som faktiskt är möjligt och realistiskt, men att man ändå nästan ska gå på det...

    Här har vi inte lurats idag. Jag har helt enkelt inte kommit på nåt bra.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Du...det räcker med aprilvädret ni har, skämten kan vi gott vara utan!! Ibland tycker jag det går lite över styr, det är inte roligt när folk verkligen blir lurade, grundlurade och besvikna, precis som med nyckelpigan. Själv är jag jättedålig på att hålla masken, så jag försöker inte ens att dra någon historia.
    Ha det gott vännen och hoppas att det var sista snön den här våren för er del!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Lite samma tema på ditt aprilskämt som på mitt....hiih...lurade dottern att det kommit massor med snö under natten...åå såå besviken hon blev, men såå lättad när hon förstod att jag lurat..hiihh..
    Ha det fortsatt gott i våren vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera