onsdag 16 april 2014

Askonsdag... eller dymmelonsdag


I dag har vi askonsdag. 
Det lärde vi oss i alla fall i skolan, om jag minns rätt.
Sedan kommer skärtorsdag, långfredag, påsklördag, påskdagen och
påsk annandagen. Men måndag och tisdag som inleder veckan, vad heter de dagarna?
När jag googlat lite hittar jag blåmåndag och vita tisdagen ... och dymmelonsdagen.
Men sa vi verkligen så i skolan? Ja, det var ju länge sedan jag gick i skolan
men visst låter det lite malplacerat i mina öron....?
Kan ni hjälpa mig, ni som minns.


I dag är det i alla fall onsdag i påskveckan. Och solen skiner från en 
klarblå himmel. Så egentligen spelar det inte så stor roll vad dagen kallas...
I går hade jag en träffis med riktigt härliga trädgårdsentusiaster. 
Ooo, man blir så inspirerad av människor som kan så mycket och som brinner
för något. Dessutom fick jag smaka på jättegod äppelsaft sötad med stevia och
en urgod äppelpaj med vaniljgrädde. Jag säger bara: Vad vore det goda livet
 utan en läckert syrlig äppelpaj.....


Väl hemma måste jag plocka fram fröpåsarna som jag inhandlat till
vårens sådder. Nytt för i år är mangold och vaxböna, spännande med några nya fröpåsar.
Jag har redan sått purjolök och tagetes här inne, men inget annat. Dessutom har jag
fått två tomatplantor av A som jag försöker hålla vid liv. Våren är en 
växternas årstid, alltid så roligt när nytt liv spirar.


4 kommentarer:

  1. Bra påminnelse om askonsdag, hade glömt det! Vet inte om de övriga dagarna heter något speciellt! Pasg Hapus!

    SvaraRadera
  2. antar att du inte lyssnade på dialektväktarna idaa...

    SvaraRadera
  3. Minns inte va vi sa i skolan. Men jag minns att mamma brukade säga "kråkmåndag och tränotisdag"/G

    SvaraRadera
  4. Askonsdagen inleder fastan och var för 6 veckor sedan. Idag är det dymmelonsdag som har sitt namn efter att man bytte ut kläpparna från metall till trä (eller lindade in dem i tygtrasor) i kyrkklockorna för att dämpa klangen under stilla veckan.

    SvaraRadera