onsdag 23 april 2014

Nu har jag blivit fågelfotograf!

Jag brukar ju inte ge mig själv nyårslöften, men i år gav jag mig
en liten vink om att jag borde fotografera mera djur under detta år. I går tog
jag verkligen fasta på de vilda djuren och försökte fotografera fåglar.


Det är svårt att fotografera fåglar. För det första har jag för dålig kamera och för det
andra brukar dom flyga iväg när jag kommer tillräckligt nära. Men i går satt denna
gulsparv snällt i trädgården medan jag fick komma närmare. Voilá, en småfågelbild!


I går var sonen ledig och började lite med vårbruket. Genast fylldes luften 
av de vita fåglarna och deras skrin fördes långt i vinden. 


Det är ett säkert vårtecken när skrattmåsarna och en och annan trut kollar 
vad som finns i den "färska" myllan.


På kvällen åkte sambon och jag till den gamla gården vi är delägare i. Medan sambon
grejade med gamla traktorn gick jag ner till en liten insjö för att kolla fågellivet.
På långt håll hörde jag tranornas trumpetande när de gick på strandängarna 
för att leta föda.


Lite längre fram skrämde jag upp havsörnen. Med hjärtat i halsgropen såg
jag hur den väldiga fågeln flög upp och satta sig i en torkad tall en bit bort.
Lyckliga jag som hann få örnen på bild innan den flög vidare.



Nere i insjön plaskade fiskar och några sjöfåglar simmade inne bland vassen.
För det mesta hade de huvudet nere i vattnet så att endast stjärten syntes,
det var tydligen dags för kvällsmålet....


4 kommentarer:

  1. Men så skicklig du är! Jag är urdålig på att fotografera fåglar.
    Du är en mästare på att fånga stunderna! ♥

    SvaraRadera
  2. Grattis!! Livet som fågelfotograf har just börjat...och med väldigt lyckat resultat!! Och en havsörn dessutom...en sådan har jag aldrig sett i vilt tillstånd, och ännu mindre då fångat på bild. Själv är jag urdålig på att få fåglar på bild, jag hinner liksom aldrig med...
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Men grattis till så många fåglar i starten och örnen den är inte lätt att få på bild ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Men du jättegrattis till att du lyckats med att fånga havsörnen på bild,
    inte helt lätt så du kan klappa dig på axeln och säga ...duktigt.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera