onsdag 2 april 2014

Våreld och harkurtis

Gårdagen blev en solig historia (efter snöfallet) och
denna förmiddag ser också lovande ut. 
I går eldade jag skräp i en cementring som vi har nere vid
växthuset. Under vintern har jag samlat på mig tomma kartonger
och annat småskräp nere i källaren, nu var det dags för lite vårstädning.


Det var skönt att stå i solen och titta in i elden som brann nere i den
gamla cementringen. Jag hade lagt en bit av en gammal takplåt som lock 
över halva ringen, så att elden inte skulle ta sig alltför stora friheter.


Ibland bolmade svart rök upp från min eld. Lite sura fjolårslöv och lite
förpackningsmaterial i ena papplådan steg upp som svart rök som blåste
ut mot fälten. Ser ni, vid middagstid låg ännu lite snö på marken.


Eldflammorna är så förunderligt vackra. Man kan stå länge och bara titta in
i elden. Fast eld skall vara kontrollerbar, för den är förrädisk när det är torrt i markerna.
Samtidigt undrar jag varför allt måste vara inpackat. Går du till exempel i matvaruaffären 
är allt inslaget i plastförpackningar. Kött, ost, bröd, grönsaker.... Varför lägga så 
mycket pengar på omslag? Varför är vi villiga att betala för detta?


I går morse, när jag satt vid datorn, tittade jag ut på vägen och vad får jag se
om inte en hare som kommer skuttande längs vägen. Jag rusar efter kameran och 
ställer mig vid fönstret i biblioteket. Jag ser haren där den kommer skuttande. Och en till.
Och en till. Tre harar i rad kommer hoppande längs vägen  Den ena haren
slinker in på vår gårdsväg. Så där ystert, som harar brukar göra om våren.
Lite kurtis på gång... Men tre. Är det inte en för mycket?  De skuttar runt i en 
yster dans, men så kommer en bil längs vägen och de tre hararna rusar i väg ut
på åkrarna mot skogen. Där fortsätter de säkert med sitt vårfrieri.


2 kommentarer:

  1. Vi har också haft en eld och röjning här. Behövdes verkligen! Snö på marken!?!?!

    SvaraRadera
  2. Här har vi också snö ännu, tro om jag inte ska gå ut med hårfönen imorron,
    och blåsa på lite varmluft....=)
    Kul med hararna som lekte, och dom kanske hade en harkant....hahaha

    Ha en fortsatt finfin vecka.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera