tisdag 15 april 2014

Tranorna

I går kväll tog jag kameran med på min kvällspromenad.
I flera veckors tid har jag hört "vårt" tranpar trumpeta ute på åkern mot skogen.
Jag tror och hoppas det är samma par som kommer tillbaka varje vår.
De brukar stanna här hela sommaren, för att till hösten flyga på 
"vintersemester" till Afrika.



(visst smälter tranorna in i den vårligt gråa omgivningen....)


(här ser det ut som om de kramas)


Tranorna var väl medvetna om att jag stod gömd bakom en liten gran,
som växte i ett dike nära skogsbrynet. När jag rätade på ryggen
bestämde de sig för att flyg iväg under ljudligt trumpetande.
"Välkommen hem tranorna, hoppas ni skall trivas här hos oss
även denna sommar!"


5 kommentarer:

  1. Snyggt och ståtligt par!! Ja, jag tror att de återvänder till samma plats år efter år, har för mej att någon fågelkunnig här i trakten berättat det. Å tänk om man kunde tillbringar vintrarna i Afrika...kloka djur!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder du fick på dem! Vi hade ett tranpar här på åkern förra veckan, men det var nog bara en mellanlandning. Nu väntar jag på att få höra storspoven! :o)

    SvaraRadera
  3. Det är väl kul att ses igen efter en lång vinter? Svanar lär redan ruva i skärgården...
    Hur tidigt är inte det?

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  4. så fina bilder du fick på tranorna ,kram Nette

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder du fick på dem // kramar Anita

    SvaraRadera