söndag 13 april 2014

Vårens första bastubad

Klockan hann bli nästan 8 på kvällen innan sambon och jag
åkte ut till vår sommarstuga för att elda bastun. Vi kände båda att
det skulle vara skönt att tvätta av sig alla sågspån efter lördagens vedtalko.


Vi gjorde upp eld i bastun och i bastukammaren. Här har sambon hämtat
kallvatten i ett ämbar och bär in till bastun. Det är dimmigt och disigt ute
vid fjärden. Under tiden bastun värms beger jag mig ut längs 
havsstränderna för att fotografera vårens sjöfåglar.


Långt där ute guppar en flock änder. Jag försöker bana mig en väg
närmare flocken, går igenom "skogar" av gammal vass och hoppar över
vattenfyllda pölar. De första regndropparna har börjat falla.


Jag får syn på en av dessa vackra sjöfåglar före den får syn på mig. 
Den simmar lugnt inne i en vik nära stranden. Så vänder vinden och den känner 
min närvaro och flyger genast iväg.


Min närvaro skapar oro i fågelflocken och alla vänder mig ryggen....
Här två stycken som tittar "över axeln" om jag ännu står kvar på stranden....


Jag vänder tillbaka medan regnet tilltar. Inne i bastukammaren har Jötul:en 
värmt upp rummet och inne i bastun visar termometern 60 grader.
Så skönt att tvåla in sig i och skölja av sig dagens damm. Sitta ute på verandan
och lufta sig innan man går in i värmen igen. Vi äter en lätt kvällsbit
och så åker vi hem i mörkret och regnet.

3 kommentarer:

  1. Finns det ingen is kvar nu på fjärden .Fint med bastukväll ,Nette

    SvaraRadera
  2. Låter härligt med en bastukväll och jag kan tänka mig att vårens första känns lite extra speciell. Livet är gott!♥

    Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Så mysigt det verkar , livskvalité // Kramar

    SvaraRadera