torsdag 10 april 2014

Hugget i sten

En sådan här dag när solen skiner så där riktigt avslöjande,
som den bara kan göra på våren (nu menar jag det som ljuset avslöjar här
inne, som dammråttorna under soffan och fingerspår på soffbordet...), då skall jag 
visa några grå foton. Lite avskalat. Lite ...hugget i sten, liksom.


Du som känner min stad, nu har jag en fråga till dig. 
Vet du var dessa ståtliga stenmänniskor står i ur och skur?


Precis som jag har du garanterat gått förbi dom tusentals gånger.
Men hur ofta har du lagt märke till stenmannen och stenkvinnan?
Jag måste erkänna att det var först när jag stod och väntade på sonen 
härom dagen, som jag tog mig en närmare titt på de två stenstoderna. 



De båda statyerna, som är tre meter höga, sattes på plats när det då nya 
Hartmans varuhus byggdes i början av 1900-talet. De symboliserar arbete eller snarare
vilan efter arbetet. Mannen, en smed, och kvinnan, som arbetat i trädgården, står där så
lugna och tänker kanske på sitt öde. Johan Munsterhjelm är skulptören, som gjort dessa
statyer som idag pryder ingången till en hamburgerrestaurang. 

3 kommentarer:

  1. Snygga statyer i din stad men jag har aldrig sett dom...
    har jag ens varit i din stad, jomen visst var det Vasa ??? eller minns jag fel.
    Ja man är nog ofta blind i sin egen omgivning, men ser allt i en annan stad.

    Tjingelingen jo du här ska jag också fatta damtrasan ...dammtrasan kanske det heter,
    damtrasa är väl kanske en klänning... =)

    SvaraRadera
  2. oj skitt säger jag.. Är de brevid MC Donalds..? Har aldrig sett..nog är det ju hemskt,,att sådär lite tittar man runt sej.Men de är fina!

    SvaraRadera
  3. Fina statyer...min tanke blir ofta att det verkar så svårt att hugga i sten...häftigt i alla fall!!
    Ha det gott!
    Kram Lollo

    SvaraRadera