måndag 7 april 2014

Söndagsgym

Finns det något härligare än att vistas ute i naturen en smått
vår-vinter-varm-kall-söndag? Nä, det gör det inte.
I går var vi ute i skogen igen. På programmet stod att släpa ut ved
från skogen till en skogsväg. Ni som känner till våra skogar vet att här 
är det stenar, stubbar, rötter, stenar, mossa, ris och mera stenar och gropar. Ingen 
finpromenad precis. Det var slit och släp hela tiden. Svetten lackade och det
var lagomt "småjävligt". Men härligt att sedan sätta sig ner och ta en kaffe/te paus.
(Att vi släpade ut veden berodde på snön, eller rättare sagt avsaknaden av snö denna vinter.
Vi hade ju tänkt köra ut veden med vår arbetsskoter, men som sagt det var för lite snö.)


Nåja, det var inte tung-göra hela tiden, utan det var lite lättare jobb sedan.
Jag tänkte i mitt stilla sinne att här tjänar jag massor av slantar. Varför betala dyrt
för ett pass på det fina gymmet, när vi har gratis-gym ute i skogen? Nu är ju jag ingen ungdom
längre, men tänk på alla ungdomar som flockas inne i dessa bling-bling dyra gym. Förutom
frisk luft och en gnutta sol så får man sig också ett gratis gym-pass.
Men inte såg vi några ungdomar i skogen....
Denna vecka är sonen ledig och hemma från skolan. I dag tar vi traktorn och
skogskranen, dags att  hämta hem veden med maskinkraft.

3 kommentarer:

  1. Alldeles rätt och en sund inställning...skogsjobb i lagom mängd stärker kropp och själ på alla sätt och vis!!
    Ha det fortsatt gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Jag ber att få gratulera dig till dina två år som bloggare, att du har fått fira in våren med fest, god mat och underhållning och att du går på gratis-gym! Vilken rik människa du är och jag gläds som får ta del av din hyllning till livet! ♡

    SvaraRadera
  3. Jo jag håller med dig om att det är då så mycke trevligare med "naturligt gym" fast det är slitsamt många gånger . Ha det så bra // Anita

    SvaraRadera