onsdag 11 december 2013

Att göra egen korv

På måndagskvällen lärde jag mig att göra egen korv.
Vi var ett gäng på tolv personer som ivrigt lyssnade till vår lärare
Anita Storm. Anita är både jägare, fårägare och hobbykock. Hon styckar
själv djuren och tar alltid vara på hela djuret. Anita lyfte fram de smakrika råvarorna
som finns i vår omgivning, som älg, hjort och säl. 

Nu skulle vi få lära oss att göra korv. 
Tre olika korvar stod på programmet; viltkorv, älgkorv och
pepparbitare. Vi delade in oss i tre grupper och så satte vi igång att jobba.
Vi laborerade med fryst älgkött och grisspäck samt tillbehör. Korvarna gjordes
enligt det tyska sättet att göra färsk korv. Dvs smeten bands ihop av fryst kött
och salt. Inget mjöl eller ägg behövdes som annars binder rumstempererat kött.


Vi skar köttet och späcket i skivor, mätte upp kryddorna.
Så var det dags att mala köttet i en kall köttkvarn och sedan jobba ihop
smeten tills den blev fast och fin. Nu skulle smeten in i en gristarm.
Det var lite trixigt att få allt att fungera, men massor av korvar fick vi.


Korvarna kan sedan kokas, stekas eller gräddas i ugnen. Vi smakade på
de tre olika korvsorterna och de var alla mycket goda.


I går kväll hade jag bjudit matgäster hem till oss för att smaka på den
egengjorda korven. Jag stekte några korvar i en stekpanna...


och sedan serverade jag korven med kokt potatis, tranbär och saltgurka.
Korven fick gott betyg! Och det bästa av allt var ju att det här var
en korv utan tillsatsämnen. Gott!


Gårdagskvällens middag avslutades med havtornskräm.
Också det en jättegod smak direkt från naturen.

6 kommentarer:

  1. Vad häftigt och mumsigt det ser ut...fantastiskt egentligen att sådan här kunskap lever vidare :)
    Förstår att ni njut...hemlagat och tillsatsfritt är ju allra bäst!
    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Jo det låter visst väldigt spännande med hemgjorda korvar. Man vet ju vad som finns tillsatt när de görs hemma, då blir det knappast en massa e-ar tillsatt.
    Vad jag allra främst vill ha sagt så är : vilka fantastiska bilder i ditt förra inlägg. Hade nästan glömt att vintern kan vara så vacker men dina bilder är ju också så proffsigt tagna. Alldeles njutbara att titta på.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  3. Det är en korv jag skulle tycka om då den bara är av kött och inga tillsatser! :) Ser god ut. :)

    SvaraRadera
  4. Nu vart det många nya smaker för min del...som annars är uppvuxen på vilt...!! Säl...först vart jag nästan lite illamående vid blotta tanken, men...varför inte?? Törs man fråga hur det smakar, eller man kanske inte använder det enbart utan blandar med annat kött?? Och att göra egen korv, åhhh vad jag skulle ha velat varit med!! Min mamma var jätteduktig på korv när jag var liten, men sen har det liksom inte blivit av sen hon blev äldre. Men sen...havtornskräm...det lät väldigt spännande!! Förstår att middagen blev uppskattad!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Spännande med den korven ,Din lärare är nog skicklig på det mesta vad det gäller vilt .Har känt henne sedan hon gick i gymnasiet här ,kram Nette

    SvaraRadera
  6. spännande med egen gjord korv..o säkert roligt också.Havtornskräm är ju gott ..

    SvaraRadera