fredag 13 december 2013

Lucia-stormen

I natt drog åter en storm in över nejden.
Jag vaknade mitt i natten av att stormen tjöt där ute.
Det kändes som om någon tog sats och blåste ut luft det 
hårdaste den kunde, men när lungorna nästan spräcktes fortsatte
luften att pysa ut med oförminskad styrka. Jag kände att jag höll andan
där jag låg och väntade att stormbyarna skulle upphöra. Så äntligen mattades
stormen av, för att komma igen med nya vindar som nästan lyfte hela huset.
Det knakade i tak och väggar, det brusade i skorstenen och jag kunde inte sova.


Där låg jag och tänkte på hur stormen skulle ta tag i mig i min bil och fösa
den längs isvägen ner i diket. Jag kunde inte få bilen ur huvudet, halkade den
inte i diket så blåste den omkull och landade i diket. Eller så såg jag stora 
träd som låg över vägen eller träd som höll på att falla över bilen. Hur
jag än försökte såg jag endast bilen i diket framför mig när jag blundade.


Så såg jag ljussken längs vägen. Det var morgontidningen som levererades.
Jag tittade på klockan, den visade 03:03. Tydligen hölls postbilen på vägen....
Så låg jag där och lyssnade på stormen tills klockan blev 5, då hade jag tydligen
somnat för när klockan ringde vid 6-tiden var jag inbäddad i den sötaste lilla sömn.
Där ute blåste det ännu. Men den värsta stormen var över.


I dag visar jag bilder från söndagens lucia-firande här i byn. 
Lucia med sina tärnor kommer alltid ridande på en häst igenom byn.
Efteråt kommer massor av barnfamiljer med lyktor eller facklor i händerna.
Inne i lokalen skrider så lucian in med följe av tärnor, stjärngossar och tomtar.
Det är sång, musik och stämning. När luciaföljet tågat ut blir det kaffedrickande
och allsång, lotterier och så kommer tomten till de små barnens glädje.


Tomten säger aldrig någonting utan Bo, som leder allsången, får berätta vad
tomten har på hjärtat. När tomten vill veta om det finns några snälla barn i salen,
då flyger massor av små och stora nävar upp i luften. När tomten vill veta om
någon har varit lite stygg, då blir det knäpptyst. Så får äntligen alla barnen komma
fram till tomten för att önska en julklapp. Tomten antecknar allas önskningar i
Den Stora Boken. Och så blir det ringdans uppe på stora scenen. 
I vår by finns många barnfamiljer och det är stor glam och skoj på byns luciafest.

Ha en fin Lucia!

4 kommentarer:

  1. ja jisses så det blåste..Allt vad jag hade på verandan va bortblåst..fick leta efter en ljung o den låg nån 100 meter bort..men inget hade gått sönder.Men mest besviken är jag på det jag köpte till flaggstången..Det skall va en några snoddar med lampor i..hissas ända opp..o fästes i marken. alla utom 2 va bort rivna ur marken o sen hade de flätats ihop.. hur fasiken skall jag få det som det skall vara tillbaka.. blä..jag blir så trött på allt.

    SvaraRadera
  2. Så trevlig luciafest, även om tomten verkar vara ganska tystlåten av sej...*skrattar*...!!!
    Ja...och här klarade vi oss från stormen...den här gången. Nu bor vi också så till att blåser det från "rätt" håll så märker vi inte så mycket av det, om det inte nästan är orkanbyar förstås...Skogen tar emot rätt bra, och efter att vi rensat på de träd som stod farligast till vid huset så sover jag rätt gott även om det tar i ordentligt.Men jag kommer ihåg Gudrun...hon var inte nådig, och då gick våra sista äppelträd, och själv låg jag och bara väntade på att taket skulle lyfta...så jag förstår hur du kände!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag begriper inte hur jag kunde sova mig genom stormen, men fem vaknade jag pigg och det var bara att kliva upp. Gillar inte stormar.
    Fin fest där i söndags! Nu ska jag åka på julfest. ♥

    SvaraRadera
  4. Jag var vaken också då tidningen kom det kändes som om huset skulle lyfta, kul med Lucia fest ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera