måndag 2 december 2013

Julmarknad

Så har vi överlevt ännu en vinterstorm.
I går kväll pep vinden i skorstenen och man nästan kände
hur vindbyarna tog huset med sig på en seglats. Fy för stormar!
Men gårdagen började fin och man kunde ana solen. Då tog jag
svärmor med mig och åkte på julmarknad. Vi valde en
marknad som låg rätt nära oss.
Varsågod, här bjuder jag på lite bilder därifrån.




Tips hur man gör en rolig julgubbe. Klä en kon med gran- eller enris,
fäst en stor potatis till näsa och sätt på en tomteluva. 
Visst blir man glad att se stiliga tomtar med stor näsa!





För att slippa trängas med massor av människor, satsade vi på att
besöka hallen tidigt på förmiddagen. Över 200 utställare var på plats.



Vi köpte ljus och surdegsbröd av Maria. Dessutom köpte jag 
eucalyptushonung, som är bra vid förkylningstider.
Svärmor köpte några julklappar, jag kom hem utan.



För jag behöver varken tomteprydnader eller godisremmar.

Under början av december ordnas många julmarknader i våra trakter.
I går var det också julmarknad på Stundars, en handarbetsmarknad
jag gärna hade besökt. Men vägarna var isiga och så ville jag ju inte
lämna sambon ensam hemma alltför länge. Idag har han varit utanför
ytterdörren, så han påstår att han blir bättre.
Härligt!

5 kommentarer:

  1. ja oj för dessa marknader.. jag skulle också gärna ha åkt till stundars...men jag va bara till prisna efter takfärg.. vi håller på o målar taket i "kofäuse"..såg att det va många bilar vid Botniahallen..o mycket hade det vart vid studars också. Fin ljusstake.

    SvaraRadera
  2. Man hoppas ju att dessa utställare får sålt sina alster för dom är ju bara
    för kreativt duktiga.
    Själv är jag en sådan tråkig kund som oftast bara går å tittar, eftersom jag redan har
    så mycket juspryttlar....

    Tjingeligen och tack för att jag fick titta på lite ev varorna på julmarknaden.

    SvaraRadera
  3. Ja inte behöver man mera saker men kul att se dina bilder .Vi var till mamma och sedan till pappa ,vågade inte ta med pappa till mamma för det var ju så halt men det hade ju kommit snö norröver vi fick snö först idag ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. En liiiten julmarknad i nästa bygata har jag hunnit med, det är allt...men det är ju inte jul än!! Det hör ju liksom till, även om man inte ska handla något, så...titta kan man ju!! Mycket fint på den marknaden som du och svärmor besökte, om inte annat så kan man ju få lite egna idéer till pyssel.
    Skönt att mannen känner sej bättre, håller tummarna för att det fortsätter så.
    Och TACK för att du gillar Zambo, som har varit med en hel del på bloggen...
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Hu, för stormar! Skönt att ni klarade er bra. Vi laddar inför en ny storm som är på väg mot Skåne i slutet av veckan. I kombination med snö tydligen. Hu!

    Men julmarknader är en helt annan sak. Det är mysigt det. Vi var på julmarknad i lördags och det är roligt att se allt fint som människor har tillverkat med mycket kärlek.

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera