torsdag 26 december 2013

Och julen den har fortsatt....

Juldagen betyder stillhet för oss.
Vi sover länge. Tassar kring i julfint hem. Tittar på
tv. Läser lite. Pratar. Ja, vi gör helt enkelt så lite som möjligt. Mitt på
dagen hoppar vi i bilen och beger oss till sambons syster igen och
skrapar faten från julaftonskvällen. Det är tradition att vi äter upp
resterna dagen efter, eller så kan man ju säga att vi kokar så mycket 
julmat på julaftonen så det räcker i dagarna två.....
Men nu äter vi långsamt. Njuter. Pratar.


Väl hemma igen intar vi det slappa viloläget. Vi umgås,
tittar på film och bara myser. Årets juldag bjöd på hela plus
sju grader, nästan som en mycket kall sommardag alltså.


I dag på julannandagen har jag bjudit gäster på mat och tårta till kaffet.
Jag hade tänkt mig en lättare middag med pajer och laxcheesecake,
men så fick jag boken "Älgkokbok, nya spännande älgrecept av Anders
Levén", så jag bjöd på älgkött med potatis också. Tänk vad en bok
med vackra bilder kan inspirera till stordåd!


Som avslutning blev det egengjord gräddtårta fylld med jordgubbar och
bananer. Dagen till ära drack till och med jag en kopp kaffe. 
Så har snart tre underbara juldagar rullat förbi. Massor av mat
och massor av umgänge med släkt och vänner. 
Ännu en höjdarjul!

2 kommentarer:

  1. Så mysigt ni haft det , vi har också bara myst hela julhelgen och jag har njutit av att få ha båda mina ungdomar hemma samtidigt :) // Kramar till dig

    SvaraRadera
  2. Tack för allt det goda...jag ir mett enno...

    SvaraRadera